Joshua Samson: Italiaans slaaplied

`Dit zou ik zelf gemaakt willen hebben, wantin hier zit alles waar ik van houd: speelsheid, kleur en dynamiek, en dat in slechts een paar minuten.` Aldus het oordeel van Boy Edgarprijswinaar Michiel Braam tijdens een blinddoektest waarbij hij luisterde naar een trio waarvan hij zelfs nooit gehoord bleek te hebben: Joshua Samson & Audible Lifestream.

Dat dit trio, met Samson op percussie, Maarten Ornstein op klarinetten en Dick van der Harst op bandoneon, nu twee jaar later, nog altijd geen grote naam heeft is niet terecht maar wel verklaarbaar. De `mondiale hedendaagse' muziek die het zegt te maken past in geen enkele traditie en valt daardoor overal tussenin.

De leider vermijdt de universele bonkbeat waarop zo lekker gehost kan worden, Van der Harst blijft verre van Piazolla en Maarten Ornstein refereert niet aan Dolphy, hèt voorbeeld van bijna elke basklarinettist die ook jazz in zijn pakket heeft.

De bronnen waaraan de musici zich wel laven liggen minder voor de hand, en variëren van middeleeuwse dansmuziek tot illustratieve theatermuziek. Het geluidsbeeld zit vol kleine wendingen en onverwachte stops die vooral dankzij de goede timing – de musici houden voortdurend oogcontact – hun effect niet missen. Het publiek blijft daardoor bij de les die ook dankzij de verkwikkend informele presentatie nooit als een opgaaf wordt ervaren. Dat het trio een tournee met een Italiaanse dansgroep achter de rug heeft, is niet alleen te horen aan enkele titels maar ook aan het karakter van sommige stukken. Bij het aan een goochelaar opgedragen Et Voilà wordt door aan elkaar geregen trillers de spanning zo mooi opgevoerd dat het je niet kan schelen of er wel echt een konijn uit de hoed komt.

Behalve speels en kleurrijk is de muziek door het lage geluidsvolume heel doorzichtig, zeker wat het slagwerk aangaat. Elke toon is hoorbaar, van de scherpe tik met een breinaald op een ijzeren strip tot de doffe plof die met blote handen aan een aarden kruik wordt ontlokt. Er is veel mogelijk in het BIMhuis dat op 1 oktober een kwart eeuw bestaat, maar bij de oprichting had waarschijnlijk niemand kunnen vermoeden dat er nog eens een Italiaans slaaplied zou klinken. Hoe breed de wereldkamermuziek van Audible Lifestream kan zijn had het opgetogen publiek ruim voor die toegift al ontdekt.

Concert: Joshua Samson & Audible Lifestream. Gehoord: 3/9 BIMhuis, Amsterdam. Verder: Helvoirt, Nijmegen, Zwolle en Kortrijk (B) + Louis Sclavis Trio.