Ware liefde

Gerrit van Hofwegen rijdt in een godin. De voorzitter van de Citroën ID/DS Club Nederland heeft al vijf jaar een DS 21 Pallas hydraulique uit 1970. Van Hofwegen is niet de enige in een DS of de iets eenvoudigere ID-uitvoering. Nog nooit reden er zoveel godinnen in Nederland. Hun aantal wordt geschat op zesduizend. Zelfs voordat de auto een kwart eeuw geleden uit productie ging, reden er niet zoveel rond. Het is de tijdgeest van de jaren negentig, in een klassieke auto rijden. Je onderscheidt je van de massa. Bent een individualist die niet kiest voor de eenvormigheid van moderne auto's. Van Hofwegen: ,,Het gaat economisch uitstekend. Dan permitteren mensen zich zoiets buitenproportioneels als een oldtimer.''

De cijfers van het CBS geven hem gelijk. Het aantal auto's ouder dan 25 jaar neemt verrassend snel toe. In 1990 stonden 13.944 oldtimers geregistreerd, nu zijn dat er 113.209, honderdduizend meer. De sterke groei zette na 1995 in. Sinds dat jaar hoeven bezitters van auto's ouder dan 25 jaar geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen. De paar duizend gulden die dat per jaar scheelt, weegt overigens in de meeste gevallen niet op tegen de hogere onderhouds- en reparatiekosten. ,,Het gaat om ware liefde'', meldt Van Hofwegen. Hij valt op de uitstraling van zijn Déesse (godin), midden jaren vijftig vormgegeven door de Italiaan Flaminio Bertoni. Lyrisch is hij er over, terwijl hij voor een Fiatje 500 niet warm kan lopen.

Net als andere merkenclubs zag de twintig jaar oude ID/DS Club het ledental explosief stijgen. Jaarlijks komen er twee- tot driehonderd nieuwe leden bij. De club wil nu wel eens weten wat dat voor mensen zijn. Een onderzoek moet daar binnenkort uitsluitsel over geven. Van Hofwegen: ,,Het gaat ruwweg om drie groepen: de types die al Citroën reden toen de auto nog in productie was; types voor wie het een nieuwe liefde is; en de trendy types. Ik denk dat vooral die laatste groep snel is gegroeid.''

De Federatie Historische Automobiel- en motorfietsclubs (FEHAC), waarbij de ID/DS Club is aangesloten, telt inmiddels honderdvijftig merken- of typeclubs. Het totaal aantal clubleden groeide in vier jaar tijd met tienduizend tot vijftigduizend. Er is voor ieder wat wils. Aangesloten is de Club d'Anciennes Renault des Pays Bas met als doelstelling het rijdend houden van alle Renaults ouder dan twintig jaar, de Luchtgekoelde VW Club Nederland (orgaan: De Luchtboxer). Maar ook de Vereniging van Rolls-Royce en Bentley Eigenaren en de LADA Club Nederland (honderdzestig leden). De Gay Classic Car Club (GCCC) stelt zichzelf ten doel ,,het coördineren en stimuleren van de belangstelling in klassieke automobielen onder homoseksuelen''. Op een toertocht met aansluitende picknick zit de trendy eigenaar van een klassieker niet te wachten. Die wil gemakkelijk rijden, en liefst zonder veel problemen. Het groeiend aantal oldtimergarages helpt graag. En dan blijkt klassiek rijden pijnlijk duur. De liefde moet groot zijn om een door roest en slijtage achtervolgde klassieker in conditie te houden. Het clubblad La Bombe Citroën van de ID/DS Club vult elke maand enkele pagina's met annonces over ,,in goede tot zeer goede staat'' verkerende godinnen. Ze zijn allemaal te koop.