Dordrecht bruggenhoofd voor Italiaans belcanto

Het zevende Belcanto Festival in Dordrecht begon gisteravond met een dubbel-operavoorstelling: Gli Amori di Teolinda (1816) van Giacomo Meyerbeer en Don Procopio (1858) van Georges Bizet. Het zijn opera's uit de laatste halve eeuw van het pure Italiaanse belcanto. Die `schone zang' wordt met een summerschool voor jonge zangers, voorstellingen en concerten gekoesterd in Dordrecht. De stad heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een bruggenhoofd voor de allengs krachtiger `authentieke' beweging in de Italiaanse opera, die zich hier manifesteert met een zachtaardige, subtiele en natuurlijke stijl, wars van turbozang.

Al waren er de afgelopen jaren tal van financiële problemen, het Dordtse Belcanto Festival heeft zich, vooral door de educatieve aanpak, inmiddels bewezen als van meer dan lokaal belang. Men hoopt in de toekomst op subsidie van het rijk. Het festival presenteert zich eigentijds als een ,,ideaal huwelijk tussen idealisme en commercie'' en iets daarvan blijkt uit het feit dat oprichter Nicolai Cok nu directeur is van Belcanto Holland BV.

Het festival presenteert zich op zijn best op een warme nazomeravond, zoals gisteren, toen de eerste van de drie operavoorstellingen kon plaatsvinden in de open lucht in een decor van representatief groen en Griekse beelden, kennelijk uit een beter gesorteerd tuincentrum. Dat gebeurde op de binnenplaats van het historische Hof, waar tijdens de Tachtigjarige Oorlog de revolutionaire eerste Vrije Statenvergadering bijeenkwam. De binnenplaats lijkt dan bijna een Italiaans dorpsplein, zeker als tussen de bedrijven door gratis rode wijn wordt geserveerd.

De operaatjes, beide door de componisten geschreven tijdens hun leerjaren in Italië, zijn bijzonder: ze grijpen beide terug op klassieke operaverhalen en zijn ook alletwee muzikaal sterk geïnspireerd op de stijl van Rossini, verreweg de beroemdste operacomponist van het begin van de vorige eeuw. Het korte Gli Amori di Teolinda van Meyerbeer, de grootmeester van de `Grand Opéra', is een arcadisch herdersspel, waarin Teolinda een geliefde zoekt en hem ook hoort in de klarinet, maar hem niet ziet. Het publiek ziet wel zijn schim, veranderend van herder tot sater. De coloratuurrijke rol van Teolinda was een bewonderenswaardige creatie van Yvette Dekker.

Don Procopio van Bizet is een klucht rond het huwelijk van een oude bok die een jong blaadje lust, maar het moet afleggen tegen de ware jonge minnaar in zijn mooie rode uniform. Donato di Gioia is als de hulpvaardige broer een heel aardige bariton, de gelukkige bruidegom Alessandro Codeluppi is een zuiver voorbeeld van de zeldzame tenore leggiero, een lichte tenor die in een serenade en twee duetten aan de zijde van de bruid Maria Borsi met zijn zoete zang het hart verhief.

Belcanto Festival. Gezien: 3/9 Hof Dordrecht. Herh.: 7, 11/9. Festival met concerten, seminar, koorwedstrijd en pastafeesten t/m 12/9. Res.: (078) 6133250.

    • Kasper Jansen