Breedste schip ter wereld past net in Rotterdam

Het breedste schip ter wereld doet een paar dagen de haven van Rotterdam aan. Dat dit samenvalt met de Wereld Haven Dagen, dit weekend, is puur toeval. De oplettende bezoeker kan toch een glimp opvangen van de mammoettanker.

Het had niet veel gescheeld of het breedste schip ter wereld – 79 meter – was gesloopt. Vorig jaar lag de mammoettanker nog werkloos bij een rederij in Griekenland. Het mag een klein wonder heten dat Frontline, de eigenaar van het schip, de tanker weer in de vaart gebracht heeft. Veel havens kunnen zulke grote gevaarten namelijk helemaal niet aan, en dat is logistiek niet erg praktisch.

De Rotterdamse haven kan het schip ook maar net hebben. De breedte is het probleem niet, maar het schip is ook nog eens ruim 22 meter diep. Daardoor kan het alleen aan het uiterste puntje van de Maasvlakte liggen. Een stukje verderop zou de tanker op de Beneluxtunnel botsen.

De Sea World blijft nog drie dagen in de haven liggen. Het is met 450.000 ton ruwe olie aan boord uit Saudi-Arabië vertrokken en het keert maandag leeg weer terug. De olie is bedoeld voor Shell en wordt gelost in de Maasvlakte Olie Terminal (MOT), het vertrekpunt van een netwerk van ondergrondse pijpleidingen naar de zes aandeelhouders van de MOT, in Rotterdam BP, Esso, Kuwait Petroleum, Paktank en Shell en in Vlissingen Total. Het lossen van de olie neemt in totaal honderd uur in beslag.

Het schip is één keer eerder in Rotterdam geweest, in 1995. Toen heette het nog Nanny. Het heeft ook enige tijd onder de naam King Alexander gevaren. De Sea World is gebouwd in 1978 en heeft een dragend vermogen van 490.000 ton. Het is een van de 82 Ultra Large Crude Carriers (ULCC) die sinds 1976 gebouwd zijn. Daarvan is de helft al gesloopt, ondanks het feit dat deze heel grote schepen, mits goed onderhouden, een werkzaam leven hebben van dertig jaar. Ze raken echter steeds vaker uit de gratie bij rederijen. Sinds 1983 is er dan ook geen ULCC meer gebouwd. De Sea World zou oorspronkelijk nog groter worden, namelijk 700.000 ton. Maar nog tijdens de bouw is het tonnage drastisch teruggebracht. Dat oorspronkelijk idee verklaart wel waarom het schip zo breed is.

Voor de oliecrisis in 1973 stond de bouw van enkele tankers van meer dan 500.000 ton op stapel. Met de bouw daarvan was zelfs al begonnen, maar door het uitbreken van de oliecrisis werd de financiering stopgezet en zijn de schepen nooit afgebouwd. Daarna bleek toch minder behoefte aan grote tankers te zijn. Pas aan het eind van de jaren zeventig zijn weer grote tankers gebouwd, zij het een maat kleiner. Deze situatie staat haaks op het containervervoer, waar de trend naar steeds grotere schepen juist doorzet.Hoewel het toeval is dat de Sea World net nu in Rotterdam de Wereld Haven Dagen gehouden worden de Maasvlakte aandoet, kunnen bezoekers de tanker wel van een afstand bezichtigen. Eén van de havenexcursies komt toevallig vlak langs de tanker. Maar het schip is, anders dan een groot aantal andere vaartuigen, niet voor de haventoeristen toegankelijk.