Ahold ziet kansen bij fusiegolf supermarkten

Het beeld dat Ahold ongewild aan de kant staat en steeds misgrijpt bij het fusieproces tussen andere supermarktketens is onjuist. ,,Wij laten ons niet opjagen, ook al zou dat betekenen dat we in vergelijking met concurrenten een kleiner bedrijf worden.''

Dit zei bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Eerder deze week werd bekend dat het Franse Carrefour branchegenoot Promodès overneemt. ,,Geen van beide bedrijven stond op ons lijstje, dus erg veel is er niet veranderd. Positief voor ons is dat enkele kleinere spelers nu eerder een veilige stal zullen zoeken om onderdak te vinden. Dat kan in ons voordeel zijn.''

Een ander consequentie van de Franse fusie is mogelijk een gedwongen uitverkoop van de Spaanse vestigingen, omdat het marktaandeel van Pryca (Carrefour) en Dia/Continente (Promodès) te groot zou worden. Van den Hoeven hield zich op de vlakte: ,,Wanneer ze iets moeten afstoten, zullen we daarnaar kijken.''

Dat eerder de Amerikaanse keten Hannaford Bros door het Belgische Delhaize werd weggekaapt is volgens Ahold een gevolg van financiële discipline. ,,Wij hebben strikte financiële criteria voor overnames, want het moet voor ons mogelijk zijn om nog toegevoegde waarde te kunnen leveren. Om die reden hadden wij een lager bod uitgebracht.''

Ahold kon gisteren terugkijken op een voorspoedig verlopen eerste halfjaar. De nettowinst steeg in vergelijking met een jaar eerder met 41 procent tot 173 miljoen euro (381 miljoen gulden), terwijl de omzet met 35 procent toenam tot 7,9 miljard euro (17,4 miljard gulden). Voor het gehele jaar verwacht het concern een 20 procent hogere winst per aandeel. Over de eerste zes maanden lag de winst per aandeel al 27 procent hoger. In Amerika steeg de winst zelfs met 46 procent, mede door de overname van Giant-Landover.

Exclusief overnames steeg de winst met circa 15 procent. In Nederland zagen Albert Heijn en Schuitema (C1000) hun resultaat met bijna 10 procent stijgen tot 71 miljoen euro. Minder positief is het `licht' teruglopen van het marktaandeel van Albert Heijn dat de omzet met 1,9 procent zag toenemen. ,,Dat is een tijdelijke ontwikkeling. We hebben een aantal zaken gesloten, en ook de bonuskaart speelt een negatieve rol.'' Niet alle klanten zijn bereid zo'n kaart te nemen en ze vertrekken, om toch van aanbiedingen te kunnen profiteren, naar concurrenten.

De activiteiten in Azië zijn nog steeds verliesgevend (ditmaal 25 miljoen), maar Ahold houdt vast aan het streven om eind volgend jaar quitte te spelen. ,,We zien herstel, maar we zullen hard moeten werken om die doelstelling te halen'', aldus financieel bestuurder Michiel Meurs. De omzet in Latijns Amerika verdubbelde ruim, vooral als gevolg van de overname van Disco en Santa Isabel.