Vedior koopt uitzendketen voor 3,8 mld

Uitzendbureau Vedior neemt voor 3,8 miljard gulden de Britse uitzendketen Select Appointments over. Daarmee ontstaat de nummer drie op de mondiale uitzendmarkt.

Met de gisteren bekendgemaakte overname van Select streeft Vedior in omzet de grote Nederlandse concurrent Randstad voorbij. Randstad heeft een omzet van 9,3 miljard gulden (1998). Op basis van de omzet in 1998 komen Select en Vedior uit op 10,1 miljard gulden. Alleen het Frans-Zwitserse Adecco en het Amerikaanse Manpower zijn nog groter.

Select heeft 600 uitzendbureaus in 25 landen, waarvan de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de belangrijkste zijn. Gert Smit, bestuursvoorzitter van Vedior, verkondigt al enige tijd in die landen voet aan de grond te willen krijgen. Zelf heeft Vedior 1350 vestigingen, verspreid over België, Nederland, Frankrijk en Spanje. Na overname van Select komen daar landen als Australië, Nieuw Zeeland, Japan en Zuid-Afrika bij. Vedior wordt minder afhankelijk van Frankrijk, dat de resultaten nu sterk bepaalt.

Vedior verwacht met Select ook minder gevoelig te worden voor het economisch tij. De Britten concentreren zich op gespecialiseerd uitzendwerk in automatisering en zakelijke dienstverlening en zijn slechts beperkt afhankelijk van de traditionele administratieve en industriële markten met hun krappere marges.

Select boekte in 1998 een omzet van 2,8 miljard gulden. Vedior zette, schoonmaakdiensten niet meegerekend, 7,3 miljard om. Abilis, de schoonmaakpoot van Vedior, is eerder dit jaar voor ruim een miljard gulden verkocht. Daarmee kwam Vediors `oorlogskas' op anderhalf miljard gulden.

Om het bod op Select te financieren wil Vedior verder een miljard gulden binnenhalen door emissie van nieuwe aandelen. Het concern zegt inmiddels 38,9 procent van de aandelen Select in handen te hebben. Vedior betaalt 10,5 pond per aandeel, 18,5 procent meer dan de gemiddelde koers van dinsdag.

Selecttopman Tony Martin zei vanochtend vanuit Londen dat hij, ondanks de grote verschillen met Vedior – ,,dat is een traditioneel uitzendbedrijf, wij richten ons vooral op nieuwe, gespecialiseerde markten'' – het volste vertrouwen heeft in het samengaan. ,,We vullen elkaar goed aan.''

Verschillen in bedrijfscultuur zijn niet onoverkomelijk, aldus Martin. ,,Shell en Unilever zijn ook hele succesvolle Brits-Nederlandse concerns.''

OMWEG: pagina 13