Kleine money maker

Sony wist vrij snel dat het met de Walkman een hit in huis had: van het eerste model werden binnen drie maanden dertigduizend stuks verkocht. Dat was in 1979. Afgelopen jaar gingen er tien miljoen exemplaren over de toonbank.

De Walkman bestaat nu twintig jaar en is nog altijd een succes. Sony heeft revolutionaire toekomstplannen met z'n kleine money maker. Binnenkort verschijnen in de winkels onder andere de eerste joggable CD Walkman, die niet overslaat tijdens het rennen, 's werelds kleinste Minidisc Walkman en een speciale superdunne jubileumuitvoering van de cassette-Walkman. Maar eerst is het tijd voor een feestje. Twintig jaar is per slot van rekening niet niks en daarom is van 4 t/m 19 september in de Rotterdamse Bijenkorf een expositie over twintig jaar Walkmania te zien.

Sinds 1979, toen de Walkman werd gelanceerd, zijn er nogal wat modellen verschenen. De meeste daarvan vonden gretig aftrek onder jongeren, die ze volgens Sony naadloos in hun levensstijl opnamen. Een overzicht van twintig jaar mobiele radio-cassettespelers, later cd-spelers en nog later Minidiscspelers is daardoor ook een overzicht van twintig jaar trends en lifestyles. Op de tentoonstelling zijn beelden te zien van hoe jong Nederland er in de afgelopen twee decennia uitzag en is muziek uit de betreffende perioden te horen. Van de glitter en rolschaatsen uit het discotijdperk via de asymmetrische kapsels van de New Wave naar de grunge en dreadlocks uit de jaren negentig.

Sommige modellen zijn zo sterk met een periode verbonden dat ze spontaan herinneringen oproepen. Het zien van de kanariegele sportmodellen uit de jaren tachtig bijvoorbeeld, haalt beelden terug van in pasteltinten gehulde meisjes die, getooid met bijpassende zweetbandjes, door parken joggen. Jane Fonda work-out video's, Olivia – Let's get physical – Newton John en lipgloss komen in gedachten.

Er is veel veranderd sinds het eind van de jaren zeventig. Ik word nostalgisch bij het zien van de TPS-L2, het eerste Walkmanmodel. Maar mijn neef, die net de twintig is gepasseerd, ziet `een koelkast' uit een prehistorisch tijdperk. Voor hedendaagse consumenten zoals hij moet het kleiner, voorzien van een minimum aan (in het design verstopte) bedieningsknoppen en metallic zijn. Daar lijkt Sony tenminste naar toe te werken als de verschillende modellen in chronologische volgorde bekeken worden. Sony trekt deze minimalistische lijn naar de zeer nabije toekomst door met de Memory Stick Walkman die op de tentoonstelling is te zien en binnenkort in de verkoop gaat.

Het is de eerste van een generatie Walkmans die gebruik maakt van een nieuwe informatiedrager, de Memory Stick. Deze is opgebouwd rond een chip en dankt z'n naam aan het feit dat hij niet groter is dan een halve kauwgomstrip. Dat biedt mogelijkheden voor de vormgeving. De Memory Stick Walkman is dan ook klein, metallic en het gladde oppervlak wordt maar een paar keer onderbroken door knopjes: helemaal in lijn met de tijdgeest. Mijn neef vindt hem prachtig. Zijn kinderen zullen hem over twintig jaar er ongetwijfeld om uitlachen.

20 jaar Walkmania, 4 t/m 19 september, Bijenkorf, Coolsingel 105, Rotterdam. Sony heeft ook een museum, dat vanaf 16 sept weer te bezoeken is. Sony Museum, Schipholweg 275, Badhoevedorp. v.a. 16 sept, ma t/m vr 8u30-17u, Tel. 020-6581888.

Sony Museum op Internet: www.sony.nl

Walkman 20th Anniversary op Internet: www.world.sony.com/walkman