INTERACTIEVE VORMEN

Aan het Internetontwerp van kranten viel tot nu toe weinig eer te behalen. De meeste hebben een vergelijkbare opzet: zakelijk, met zo min mogelijk toeters en bellen om de verbinding zo snel mogelijk tot stand te brengen. Het resultaat is uniform. Een titelbalk met logo, geminimaliseerde voorpaginafoto uit de papieren editie met een link naar het bijbehorende artikel en links naar het nieuws van de dag, al dan niet gepresenteerd met korte intro's.

Een van de eerste pogingen om een Internetontwerp te maken die eenzelfde gevoel oproept als de `echte' krant is de deze zomer geïntroduceerde buitenlandeditie van NRC Handelsblad (buitenland.nrc.nl), een extra dagservice voor abonnees op de weekeditie van de krant, ontworpen door bureau DC3/BRS Premsela Vonk. Omdat het een gratis extra is, besloot de krant zwaardere applicaties als Java-applets toe te laten voor meer mogelijkheden. Het centrale navigatiesysteem kon daardoor gebaseerd worden op bewegende tekstbalken. Koppen van artikelen, groter of kleiner al naar gelang het belang, schuiven voorbij als een lichtkrant die altijd in beeld is, of hij nu dwars over de schermgrote voorpaginafoto loopt of boven een aangeklikt artikel of informatief dossier. Het effect is vergelijkbaar met dat van het bekijken van een papieren krant: terwijl de lezer zijn blik fixeert op een onderdeel van de inhoud, houdt hij in zijn ooghoeken overzicht over de gehele bladspiegel. Een nieuwe service is dat de lezer drie voorkeursthema's kan opgeven voor een nieuwsselectie naar zijn persoonlijke smaak. Door de applets is de site niet voor iedereen even gemakkelijk te laden, maar wat ontwerp betreft betekent het een stap vooruit.

(Dit is de laatste aflevering van deze serie. Tekst: Ineke Schwartz, montage Marcel de Lange)

    • Ineke Schwartz