Imanova heeft stem voor een huiskamer

,,Waarom krijgt ze geen microfoon?'' Waarom was er niemand die dit luidkeels riep, en eiste niemand zijn geld terug terwijl de helft van wat zangeres Simara Imanova gisteren voortbracht nergens in zaal goed hoorbaar was?

Dat het publiek van het Holland Festival Oude muziek uitzonderlijk beschaafd is, is al jaren duidelijk, maar gisteren neigde de meegaandheid naar masochisme. Toegang betalen, stil zitten op Blokker-stoelen van vier voor een geeltje, geen woord verstaan, de helft niet horen en dat ook nog belonen met een staande ovatie, er zou een prijs voor moeten worden uitgereikt. Van de teksten van rockzangers en opera-diva's is meestal ook geen woord te verstaan maar daar wordt vaak iets aan gedaan. Er bestaan gedrukte songteksten en libretto's en sommige theaters doen aan onder- of boventiteling. Maatregelen bedoeld als extra service bovenop de standaard-garantie: dat je de vocalisten goed kunt horen.

In het Utrechtse Ottone, een verhuurzaal die ooit fungeerde als kerkgebouw was ook dat laatste kennelijk geen zorg. Er waren wel microfoons aanwezig maar die hingen hoog in het zwerk, waarschijnlijk om opnamen mee te maken. Geen oplossing dus voor de Azerbajdzjaanse zangeres Simara Imanova die bleek te beschikken over een geluid dat net groot genoeg was voor een `living', zoals de `salon' van vroeger tegenwoordig heet. Ze werd vaak overstemd door haar twee begeleiders, de ene op de kemençe, een gestreken vedel, en de andere op de tar, een tokkelinstrument dat qua doordringendheid niet onder doet voor de banjo. De twee hadden het reuze naar hun zin, en fladderden virtuoos om elkaar heen in een genre dat soms deed denken aan de `Flight of the Bumble Bee', een hoogstandje uit vervlogen tijden. Dat ze Imanova daarmee degradeerden tot slechts een mooi plaatje – ze is wat men noemt een `ravissante schoonheid' – had niets te maken met boze opzet. Wie twee oude rotten van een jaar of vijftig naast een onervaren meisje met een piepklein stemmetje zet, vraagt natuurlijk om moeilijkheden. Rigoureuze maatregelen zijn daarom nodig: of de heren spelen vanavond vanachter een flink dempend gordijn, of Simara Imanova krijgt een microfoon. Kan ze zich misschien beter concentreren op haar grote truc: een lang aangehouden jodel waarvan zelfs van een paar meter afstand niet te zien is waar hij vandaan komt.

Holland Festival Oude Muziek: Trio Simara Imanova. Gehoord:

1/9 Ottone, Utrecht. Herhaling: 2/9