INTERACTIEVE VORMEN

Kijk wat er gebeurt, schrijft ontwerper Brian Hayes op zijn website The Interface Hall of Shame (www.iarchitect.com/mshame.htm), wanneer een volumeknop wordt gebruikt in een computer-interface. Je probeert hem te pakken met de muis, draait de knop een stukje omhoog, moet hem loslaten, grijpt hem onderaan weer vast, en opnieuw, tot het gewenste volume bereikt is. Een hoop gestuntel. Dat krijg je als voorwerpen die ontworpen zijn voor 3D-gebruik op platte beeldschermen worden geprojecteerd. Zelfs Apple, beroemd om haar briljante grafische computerbeeldtaal, is op deze ook door IBM (www.ibm.com/ibm/easy/) gepropageerde trend getrapt: de ontwerpen van Sherlock, het nieuwe Apple-zoeksysteem, en de QuickTime 4.0 speler lijden aan het euvel dat bedieningspanelen moeten lijken op die van videorecorders en cd-spelers.

Voor elke computergebruiker die regelmatig verdwaalt in zijn beeldscherm is de The Interface Hall of Shame een weldaad. Vele kleine en grote ergernissen worden hier gepresenteerd als voorbeelden van hoe het niet moet en voorzien van heldere analyses van de oorzaken. Brian Hayes trekt, wars van modes en trends, van leer tegen onzinnige metaforen (laadjes die zo snel vol raken dat ze weinig zin hebben als opbergsysteem of prullenbakken waar je floppies in moet gooien), onbegrijpelijke ikonen, onleesbare schermletters, fout gebruik van kleur, zinloze applicaties, heen en weer wippende cursors en andere schermverwarring. Uiteraard krijgt Microsoft, veel vegen uit de pan, maar niemand wordt gespaard. Gelukkig is er ook een Interface Hall of Fame (www.iarchitect.com/mfame.htm) die juist behulpzame schermvondsten presenteert.

(Tekst Ineke Schwartz, montage Marcel de Lange)