Huismerken steeds meer in trek

Consumenten grijpen steeds vaker naar producten met een winkelmerk in plaats van met een fabrikantenmerk. Wereldwijd haalden de, vaak aanzienlijk goedkopere, huismerken vorig jaar een gemiddeld marktaandeel van 14 procent, een lichte stijging ten opzichte van 1997. In Europa was dat ruim 24 procent. In Nederland was dat 23 procent, eveneens een lichte toename.

Bij producten voor de persoonlijke verzorging, zoals shampoo en deodorant, waagt de consument zich nog nauwelijks aan `merkloze' artikelen, ondervond marktonderzoeker AC Nielsen. Maar voor zaken als aluminiumfolie, plastic zakjes en wasmiddelen neemt hij net zo lief een huismerk. Nielsen betrok 30 landen in het onderzoek. De prijzen van de huismerken lagen gemiddeld 30 procent lager dan die van de fabrikantenmerken. In Nederland werden de grote merken in 1998 gemiddeld ruim 3 procent duurder, tegenover 1,5 procent bij de naamloze producten. (ANP)