Gesloten C&A begint te ontdooien

`Gewone managers' vervangen langzamerhand de Brenninckmeijers in de dagelijkse leiding van het confectieconglomeraat C&A. Het traditionele familiebedrijf begint te ontdooien: Volgend jaar zelfs cijfers.

Het blijft even wennen voor C&A, communiceren met de buitenwereld. Na 150 jaar volstrekte geslotenheid, begint het in 1841 door Clemens en August Brenninckmeijer opgerichte familiebedrijf langzaam te ontdooien, maar resultaten publiceren – zoals omzet, bedrijfsresultaat, winst – is er nog altijd niet bij. Dat hoeft ook niet, want C&A is een commanditaire vennootschap, een rechtspersoon waarvoor geen publicatieplicht geldt, zoals bij een beursfonds.

Een toelichting op `de gang van zaken in 1998 en 1999', zoals C&A Nederland voor gisteren had aangekondigd ter gelegenheid van de opening van het volgens het nieuwe Europese C&A-concept `grondig verbouwde' filiaal in Tilburg – nieuwe roltrappen, grotere paskamers – blijft dan ook vooral cryptisch. Zo wil de tweekoppige directie van C&A Nederland, bestaande uit Jan Bezemer en Julius Remarque, niet zeggen of het nu goed of slecht gaat met C&A. ,,De resultaten zijn licht verbeterd ten opzichte van vorig jaar', is alles wat Bezemer kwijt wil, maar niet of dat winst of verlies inhoudt. Met de 260 miljard D-mark verlies (op een omzet van 6 miljard) in Duitsland, waar C&A wel verplicht is cijfers te publiceren, zijn de Nederlandse resultaten volgens Bezemer ,,volstrekt onvergelijkbaar', aldus Bezemer. Dus toch winst?

Wat Bezemer wel kwijt wil, is dat C&A uit het dal is. De teruglopende omzet waar het concern de afgelopen jaren mee geconfronteerd werd, is veranderd in groei. ,,De eerste helft van 1999 is voor ons erg goed geweest. Als die lijn zich doorzet boeken we over het hele jaar een 40 tot 50 procent hoger resultaat.' C&A boekt ook een hogere marge.

Vanaf volgend jaar hoeft geen twijfel meer te bestaan of `een hoger resultaat' nou meer winst of minder verlies betekent. In het jaar 2000 zal C&A voor het eerst met omzet- en winstcijfers naar buiten komen. ,,We worden langzaamaan steeds opener', zegt Remarque. Naarmate het `jong elan', waartoe Remarque (37) zichzelf ook rekent, het meer voor het zeggen krijgt bij C&A, gaat de traditioneel gesloten cultuur van het confectie-imperium voorzichtig op de helling. Die ontwikkeling houdt gelijke tred met het geleidelijk terugtreden van de familie Brenninckmeijer – nog altijd enig aandeelhouder van C&A – uit de dagelijkse leiding van het concern. Toegegeven, de voorzitter van de Europese hoofddirectie is nog steeds een Brenninckmeijer (Herman) en in de dertien Europese landen waar C&A-filialen staan zit hier en daar nog wel een familietelg in de top, maar bijvoorbeeld in Nederland is de laatste Brenninckmeijer inmiddels vertrokken. Tien jaar geleden was dat ondenkbaar geweest. Dominique Brenninckmeijer, vorig jaar nog de baas van C&A Nederland, zit sinds 1 maart in de Duitse directie. ,,Hij is gepromoveerd', aldus Remarque.

De twee huidige directeuren van C&A Nederland voeren sindsdien een modernisering door. ,,Het eerste wat ik bij mijn aantreden heb gedaan is het schrappen van de olifant die de prijzen vertrapt uit de advertenties. Dat kon echt niet meer', aldus Remarque. Maar er is meer vooruitgang. Zo is de vlaggentjesweek – C&A-jargon voor de uitverkoop – afgeschaft en heeft het aloude `C&A is toch voordeliger' plaats gemaakt voor de nieuwe reclameleus `Fashion for Living'.

,,C&A is niet meer alleen een prijsbreker, we zijn een volwaardig modehuis voor het hele gezin', zegt Bezemer. ,,Geen oubollig rekkenmagazijn meer, maar een ontdekkingswinkel.' Met een nieuwe inrichting van de winkel – ,,de rekken met lange rijen broeken en lange rijen overhemden zijn verdwenen' – wil C&A modieuzere klanten binnenhalen. Zonder de doelgroep waar het concern groot door is geworden, in C&A-termen `modevolgende klanten', te verwaarlozen, zo benadrukt Bezemer. ,,We worden niet plotseling duur en chic of stijf en deftig, C&A blijft gewoon C&A.'

Sommige dingen zullen nooit veranderen. Zo blijft C&A de Aldi onder de kledingzaken door alleen `eigen' merken te verkopen. Geen Levi's spijkerbroeken dus, maar `Clockhouse jeans'. Goedkoop zal C&A ook altijd blijven, zo verzekeren de directeuren. En C&A blijft kleding voor dames, heren, kinderen en tieners verkopen. ,,Het hele gezin kan bij ons terecht', aldus Remarque. Draagt hij zelf eigenlijk ook C&A-kleding? ,,Natuurlijk, daar schaam ik mij helemaal niet voor.'

C & A

In het artikel Gesloten C & A begint te ontdooien (in de krant van woensdag 1 september, pagina 17) staat dat het bedrijf 260 miljard D-mark verlies leed in Duitsland. Dit moet 260 miljoen D-mark zijn.