Duitse megafusie in beslissende fase

De grootste fusie van Duitsland, die tussen de conglomeraten Veba en Viag, is in een beslissende fase terecht gekomen. De Beierse regering, die met een belang van 25.1 procent Viag's grootste aandeelhouder is, zou vandaag officeel over de fusieplannen worden ingelicht.

Dat meldt het Duitse Handelsblatt vanochtend. Als Beieren met de fusie instemt, kan het principe-akkoord ondertekend worden. Volgende week zullen de raden van commissarissen van beide concerns hun toestemming geven. Volgens de door de krant geciteerde Beierse minister Faltlhauser kan de fusie nog voor de herfst in detail rond zijn.

Door de samenvoeging van het Beierse Viag en Veba ontstaat het een na grootste concern van Duitsland met een jaaromzet van 146 miljard mark (165 miljard gulden) en 203.000 werknemers. Autoproducent Daimler-Chrysler blijft de Duitse nummer een.

Viag is actief in elektriciteit, chemie, verpakking, aluminium en telecommunicatie. Veba houdt zich bezig met olie, distributie, logistiek, onroerend goed en, net als Viag, elektriciteit, chemie en telecommunicatie. Het nieuwe concern zal zich op de laatste drie activiteiten toeleggen. Andere bedrijfsonderdelen worden op termijn afgestoten.

Op het gebied van de elektriciteitsvoorziening krijgen de concerns na de fusie een sterke positie. De dochterbedrijven op dit terrein van Veba en Viag, respectievelijk PreussenElektra en Bayernwerk, worden samen de grootste stroomleverancier van Duitsland. PreussenElektra heeft in juli de Zuid-Hollandse elektriciteitsproducent EZH overgenomen.

Het hoofdkantoor van het fusiebedrijf komt bij Veba in Düsseldorf. München krijgt het hoofdkantoor van de elektriciteitsdochter die ontstaat door de samenvoeging van PreussenElektra en Bayernwerk.

Viag is van oorsprong een Beierse staatsonderneming. In de jaren tachtig, toen in tal van Europese landen staatsbedrijven werden afgestoten, is het conglomeraat geprivatiseerd. Veba is een voormalig Pruisisch staatsbedrijf dat in 1987 werd geprivatiseerd. Het conglomeraat is met 680 dochterondernemingen en een omzet van ruim 92 miljard gulden de vierde onderneming van Duitsland.

Ondanks de grote omvang van het nieuwe concern verwachten Viagg en Veba geen onoverkomenlijke problemen met de mededingingsautoriteiten. Het Duitse kartelbureau bleek in juli geen bewaar te hebben tegen de fusieplannen. Hoe Brussel op de fusie zal reageren is nog niet duidelijk.