Super-kruidenier oogst niet overal bewondering

De nieuwe super-supermarktketen Carrefour heeft niet alleen maar bewondering geoogst. Vooral boeren en kleine bedrijven vrezen een verdere druk op hun prijzen. Een derde van de Fransen koopt straks in de hypermarkten eten en rolschaatsen.

Frankrijk is sinds drie jaar bang voor hyper- en supermarkten. In Salon-de-Provence en Parijs werd er vanmorgen fel tegen gedemonstreerd. Een wet heeft de vestiging van nieuwe 'grandes surfaces' aan strikte banden gelegd. Het gevolg was het omhoog schieten van de commerciële onroerend goedprijzen en een fusiebeweging, die gisteren leidde tot de tweede superwinkelier van de wereld, na het Amerikaanse Wal Mart, dat een twee keer zo grote omzet heeft.

Het Duitse Metro en het Nederlandse Ahold moeten snel zijn willen zij in Frankrijk nog gaan winkelen. En goedkoop is er al helemaal niet meer bij. Carrefour-president Daniel Bernard heeft niet op de kleintjes gepast toen hij het door een aantal families van oprichters gedomineerd Promodès aan zijn zegekar bond. Als alle autoriteiten in Brussel en Parijs hun fiat geven betaalt Carrefour 39,4 keer de winst over 1999 voor Promodès, en 33 keer de verwachte winst over 2000. Dertig keer is in Frankrijk gebruikelijk in de branche.

Zo bang als de Franse politiek zich de laatste jaren toont voor de macht van de grote supermarktketens, toch kent het land een sterke verbreiding van deze per automobiel bereikbaar winkels. De Fransen kopen tweederde van hun eten en drinken in deze winkels, en veertig procent van hun kleren, fietsen, brillen, borden, draadloze telefoons en andere consumentenartikelen, plus verzekeringen, vakanties en andere genoegens.

Minister Aubry van sociale zaken waarschuwde vanmorgen voor de risico's van de steeds maar verder gaande concentratie. Zij feliciteerde Carrefour en Promodès met hun vriendschappelijke fusieakkoord, maar riep hen op tot ,,verantwoordelijk gedrag ten opzichte van het land. Ik denk vooral aan de boeren en de textiel-industrie.'' Overigens herhaalde zij dat de regering ,,niets belemmert'': ,,we leven in een vrij land waar de markt functioneert''.

De voorzitter van de grote boerenbond FNSEA, Luc Guyau, riep de regering op een `recht op concurrentie' in het leven te roepen om `desastreuze gevolgen' te voorkomen. Hij maakt zich zorgen dat de marges van de boeren helemaal geabsorbeerd worden door dit soort `mastodonten'. ,,Deze concentratie-tendens is niet goed voor de consumenten, noch voor leveranciers en landbouwers.''

Carrefour-topman Daniel Bernard ontkende gisteren, bij de presentatie van zijn nieuwe groep, dat hij in staat zou zijn onheuse druk op de aankoopprijzen uit te oefenen: ,,De tien grootste merken in de wereld maken veertig procent van onze verkopen uit. In de omzet van bijvoorbeeld Procter and Gamble stellen wij maar 1 à 2 procent voor.''

De grootste Franse inkoopcentrale tot nu toe werd gevormd door de Centres Leclerc en Super U, twee ketens van zelfstandigen die onder één naam opereren. Zij vertegenwoordigden 20 procent van de inkoopkracht in Frankrijk. Met het nieuwe Carrefour weegt de grootste groep 30 procent bij de inkoop. Wil Daniel Bernard zijn beloofde synergievoordelen realiseren dan zal dat ook moeten komen uit goedkoper inkopen. Bernard heeft de aandeelhouders een premie van 20 procent beloofd op hun aandelen, gerekend naar de slotkoers van vrijdag, 25 procent vergeleken met een maand geleden. Nadat het aandeel Promodès die premie goeddeels inliep, stond de beurs van Parijs vanmorgen opnieuw in de plus ten opzichte van de voorgenomen fusie. Carrefour noteerde tegen de middag plus 6,7 procent en Promodès plus 5 procent. Carrefour maar liefst 50 procent nieuwe aandelen uitgeven om het bod te kunnen financieren, maar volgens Bernard zal dat niet leiden tot verdunning van de winst. Hij voorspelt een winstgroei van 26 procent over drie jaar.