Uitmarkt bedient alle leeftijden

Wie echt plezier wil beleven aan de Amsterdamse Uitmarkt, waarvan de tweeëntwintigste editie zich het afgelopen weekend afspeelde op en rond het vernieuwde Museumplein, doet er goed aan zich duidelijke doelen voor ogen te stellen. Bestudeer het programma, kies één of twee acts en ga daar vervolgens als een roofdier op af. Dwalen of te laat komen wordt onmiddellijk bestraft: de anonieme menigte van honderdduizenden kunstliefhebbers vaart zijn eigen koers, en zonder plan word je daar willoos in meegesleurd.

Voor de vasthoudenden valt er op de Uitmarkt echter heel wat moois te zien. In de Spiegeltent speelt Toneelgroep Amsterdam de kindervoorstelling Over de mol die wil weten... wie er op zijn kop heeft gepoept, naar het boek van Werner Holzwarth. Meneer Mol (Fred Goessens in een strak, bruin latexpakje) wordt 's ochtends wakker en ontdekt een drol op zijn hoofd. Hij maakt een rondje langs de dieren in zijn omgeving om de schuldige aan te wijzen, maar dat is niet zo makkelijk: de koe poept natte spinazie, de duif slagroom uit een spuit en de geit echte snoepjes, waar het kleuterpubliek zich en masse opstort. Goessens wordt geassisteerd door Malou Gorter als vertelster en door Mimoun Oaïssa, die met behulp van een reeks groteske rekwisieten alle dierenrollen voor zijn rekening neemt. Meneer Mol raakt gaandeweg bedolven onder poep in alle kleuren, en het publiek van vier- tot achtjarigen gilt mee.

Jongeren zijn dit jaar expliciet een van de nieuwe doelgroepen van de Uitmarkt. De Kunstbende organiseert al sinds 1990 jaarlijks een landelijke kunstwedstrijd voor jongeren uit alle culturen. Op het Promenadepodium tonen enkele winnaars van de regionale voorronden hun kunsten. In de categorie toneel speelt Eliane Smith uit Amsterdam Koos Dakloos, een dakloze met een wollen muts en witte kaplaarzen, wiens teksten niet erg opzienbarend zijn. Smith weet toch de harten van het publiek te stelen met haar hoge, plat-Amsterdamse stemmetje, en blijft vakkundig in haar rol als haar zendmicrofoon het begeeft. Popmuziek levert vervolgens SallySkunk, een band van vier schoolvrienden uit Deventer die een wonderlijke mix van stijlen ten gehore brengt, van close-harmony tot hard-rock. De kwaliteit van de muziekfragmenten varieert, maar de extase op de gezichten van de muzikanten is alleen al het bekijken waard. In gedachten spelen ze niet voor bedaard Uitmarkt-publiek, maar staan ze voor een stadion vol krijsende tienermeisjes.

Op zondag vormt zich ruim een uur voor aanvang een honderden meters lange rij voor de ingang van het Nieuwe De La Mar Theater. Het publiek komt voor cabaretière Sanne Wallis de Vries, wier eerste solo-voorstelling Sop in 1997 met gejuich ontvangen werd. Vandaag geeft ze een voorproefje van Zin, haar tweede programma, dat in februari 2000 in première gaat. Het belooft een rijke, geïnspireerde voorstelling te worden. In dit halfuurtje komen al een melige imitatie van Hanneke Groenteman, een schrijnende herinnering aan een jeugdvriendje en een prachtige persiflage op de aanstellerige folklore van dansgroepen als Riverdance voorbij.

Intussen voltrekt zich in de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum het Weekend of Dance, waarin verschillende hedendaagse dance-stromingen gepresenteerd worden. Buiten is het warm, hier is het heet. Zaterdag klonk er de hele dag harde house, nu draait Dj Sophie haar eigen selectie van funk en jazz-dance. Dansgroep Turn it Loose geeft er een rap en breakdance-demonstratie bij. Als het de organisatie van de Uitmarkt erom te doen was een breder, jonger publiek aan te spreken, is zij in haar opzet geslaagd. ,,All the ladies in the house say aah...''