Opera

,,Ik ben weliswaar geen Pavarotti en met hem wil ik me niet vergelijken, maar ik kan net als hij geen noten lezen. Ik pak de noten puur op het gehoor. Ik heb twee gouden oren, leer snel en kan heel goed klanken imiteren.''

Danny de Munk, bekend van film (Ciske de Rat, Op hoop van zegen, All Stars) en musical (Les Misérables, Cyrano, Bloodbrothers), maakt op 8 september zijn operadebuut, in het Amsterdamse Concertgebouw. Voor de pauze zingt hij aria's en duetten van Verdi, Puccini en Bizet met sopraan Gail Gilmore, daarna staan er musicalsongs op het programma en doet ook Laura Vlasblom mee. Ze worden begeleid door het Nederlands Theater Orkest onder leiding van Jules van Hessen. Een deel van de kaartopbrengst is bestemd voor de stichting War Child.,,Ik zong onder Jules van Hessen in de musical de Tijdaffaire, wat bijna een lichte opera is. Er kwamen toen al mensen uit de operawereld naar me toe, heel lief, om te zeggen dat ik bijzonder mooi materiaal had.

,,Toch vind ik het frappant dat Jules van Hessen mij eruit heeft gepikt. Hij vond dat ik het timbre had van een tenor en vroeg zich af waarom ik dat niet meer ontwikkelde. Het schijnt dat tenoren schaars zijn. Dat wist ik niet. Ik kan behoorlijk laag, maar ik ben een echte tenor, ik haal net niet een hoge c, dus ik zing een hoge b in een van die stukken. Ik heb een vrij krachtige stem, ik ben geneigd in m'n enthousiasme veel te hard te zingen. Daarom denk ik ook dat ze Gail Gilmore naast me hebben gezet, dat is een soort orkaan. Dat is wel een kick, om te zingen met iemand met zo'n grote status in de opera.

,,Ik zing al vanaf mijn zevende en heb me een eigen techniek aangeleerd. Ik heb ooit acht tot tien lessen gehad tijdens Les Misérables, maar dat was alles. Opera zingen is absoluut anders dan musical, het is een heel ander geluid, veel nasaler. Een keer in de week ga ik nu naar Amsterdam, waar ik les krijg van Philip Curtis. Hij let op de uitspraak van de erren en de ennen en woorden als `lei' in het Italiaans en ook op het juiste tempo en op de nuances. Met het Italiaans heb ik niet zoveel moeite, het lijkt erg op Amsterdams. Het moeilijkst vind ik om de lengte van bepaalde noten uit m'n hoofd te leren.

,,Ik kan heel snel klanken uit iemands stem imiteren. Ik heb bijvoorbeeld een minidisc van José Carreras waarop hij I miei bollenti spiriti zingt, een van de aria's die ik ook ga zingen. Verdi, Puccini, wat is het? O, nee het is La Traviata van Verdi. Maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn. Jules op een gegeven moment: `ik hoor Carreras, dat moet je niet doen.'

,,Mijn volgende rol wordt Gorki in de musical Tsjechov van Boudewijn de Groot. Die begint in december. Maar ik ga in september eerst op vakantie met mijn vrouw Jennie en de kleine. Bo heet ze, op 21 augustus is ze één jaar geworden. Mijn dochter is het allerbelangrijkste in mijn leven. Ik wil ook meer tijd vrijmaken voor mijn gezin. Het afgelopen jaar was het om vier uur in de bus en dan laat in de nacht weer thuis en thuis zat ik dan weer voor dit concert naar minidiscs te luisteren.

,,Of ik verder ga met opera weet ik nog niet. Eerst met vakantie en dan kijken wat eruit voortvloeit. Ik weet hoe het gaat, op het moment zelf zijn mensen onder de indruk, maar de volgende dag zijn ze het vergeten.''

Danny de Munk: Concertgebouw Amsterdam 8/9 20.15 uur. Res. (020) 671 8345 of 0900 0191