KPN brengt twee dochters naar de beurs

KPN wil zijn divisie mobiele telecommunicatie en dochter KPNQwest naar de beurs brengen. Over een tijdstip van de beursintroducties wilde financieel bestuurslid C. Griffioen zich vanmorgen niet uitspreken.

Met de beursgang van KPN Mobiel, waarover nog geen definitief besluit is gevallen, wil KPN de waarde tot uitdrukking brengen die beleggers toekennen aan snel groeiende aanbieders van mobiele telecommunicatie. Bovendien kan KPN met een beursnotering, zoals Griffioen het vanmorgen uitdrukte, ,,naar de kapitaalmarkt gaan om groei en expansie te financieren''. KPN streeft naar een positie in de Europese top-drie in mobiele telecommunicatie, Internetverkeer en dienstverlening op het gebied van call centres en handel via Internet (e-commerce).

Griffioen erkende vanmorgen dat KPN in mobiele telecommunicatie nog ver verwijderd is van zo'n top-driepositie. Hij sluit een alliantie met een andere mobiele operator dan ook niet uit. In de verwerking van Internetverkeer behoort KPN volgens Griffioen via KPNQwest-dochter EUNet al wel tot de topdrie in Europa.

Ook de beursgang van KPNQwest is volgens Griffioen bedoeld om ,,de waarde zichtbaar te maken'' van dit bedrijf en in de toekomst eenvoudiger een beroep te kunnen doen op de kapitaalmarkt. KPNQwest (50 procent KPN, 50 procent Qwest) investeert honderden miljoen guldens in aanleg van een glasvezelnet tussen grote Europese steden.

De winst per aandeel van KPN is in het eerste halfjaar gedaald met bijna tien procent tot 88 eurocent. KPN verwacht dat de winst over het gehele jaar zal uitkomen op 1,7 miljard gulden.

Naast de mobiele telefonie droegen ook de groei van Internetverkeer en het (incidentele) resultaat dat KPN behaalde bij de beursgang van zijn Ierse deelneming Telecom Eireann eraan bij dat de resultaten iets hoger zijn uitgekomen dan de voorspelling die bestuursvoorzitter W. Dik begin dit jaar deed.

De omzetstijging van KPN bedroeg in de eerste zes maanden 7 procent. Die groei was het resultaat van een toename met ruim 20 procent van het aantal telefoonminuten en de hoeveelheid dataverkeer. De volumegroei ging gepaard met een aanhoudende prijzenslag op vele markten. Per saldo daalden de prijzen die KPN in rekening kon brengen voor zijn diensten met ruim 13 procent.

Griffioen sprak vanmorgen de verwachting uit dat KPN-dochters die Internettoegang aanbieden de abonnementen op den duur gratis zullen verstrekken. Het aanbieden van gratis Internetabonnementen is voor KPN een antwoord op het aanbod van concurrenten als Wish en WorldOnline. Voor het inbellen naar het netwerk van een Internetaanbieder moet wel worden betaald.

Wanneer KPN gratis Internettoegang gaat aanbieden wilde Griffioen vanmorgen niet zeggen. KPN zal met de introductie ervan wachten tot onder meer de problemen met de verwerking van het explosief groeiende Internetverkeer achter de rug zijn.

In de eerste helft van dit jaar groeide het Internetverkeer op het KPN-net volgens Griffioen met ruim 80 tachtig procent. Als gevolg van het Internetgebruik nam de gemiddelde duur van een telefoonsessie (gesprek of Internetgebruik) met ruim zes procent toe.