Claims Albert Heijn voor dioxinecrisis

Albert Heijn dient bij tientallen voedselleveranciers een schadeclaim in van in totaal enkele miljoenen guldens. De supermarktketen wil een vergoeding voor de schade die zij opliep door de dioxinecrisis die eind mei in België uitbrak.

Ook andere supermarktketens willen schadeclaims indienen bij hun leveranciers.

Inmiddels heeft Unilever, een van de grootste leveranciers van levensmiddelen, laten weten niet van plan te zijn tegemoet te komen aan schadeclaims. Volgens het concern heeft het geen schuld gehad aan de dioxinecrisis. Het ziet daarom geen reden de schadeclaims te honoreren.

T. Roos, directeur van het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel, begrijpt de houding van Unilever niet. ,,De leveranciers konden tijdens de crisis niet garanderen dat hun producten dioxinevrij waren. Dus moesten de supermarkten de producten van de schappen halen. Daarvoor moest extra personeel worden ingezet. Bovendien hadden supermarkten hogere transportkosten. Dat onze leveranciers daarvoor moeten opdraaien, vind ik niet meer dan logisch. Het lijkt me dat ze hier ook voor verzekerd zijn.'' (ANP)