Beginnersfout van Hakkinen levert Coulthard zege op

De proefstart die de teamgenoten Mika Hakkinen en David Coulthard gisteren een half uur voor de Grote Prijs van België maakten, verliep vlekkeloos. Naast elkaar stonden de twee zilvergrijze bolides, net voorbij de eerste bocht op het circuit van Francorchamps, met een lichte voorsprong voor Hakkinen als gevolg van zijn pole-position in de race. Met oorverdovend lawaai spoten de Mercedessen gelijktijdig weg, langs de hoofdtribune in de afdaling naar Eau Rouge, de meest spectaculaire bocht van alle Formule I-circuits.

Na deze opwarmer verliep de start even later aanmerkelijk minder goed voor regerend wereldkampioen Hakkinen. Hij maakte een beginnersfout die hem meteen de overwinning kostte. De Fin liet zijn koppeling te snel los waardoor zijn wagen nog voor het startsein een stukje naar voren reed. Hakkinen trapte op zijn rem, stond weer even stil en ging toen pas echt van start. Coulthard was hem toen al gepasseerd. De Schot draaide als eerste de bocht in, maar het leek alsof Hakkinen verwachtte dat zijn teamgenoot hem op die plek wel binnendoor zou laten gaan. Zo'n daad van collegialiteit bleef gisteren uit.

Hoewel Hakkinen hard moest remmen om een botsing te voorkomen, raakten beide wagens elkaar even. Zonder schade konden de Schot en de Fin hun weg naar een dubbele overwinning schadevrij vervolgen. ,,De eerste bocht was voor David'', zei teambaas Ron Dennis van Mc Laren. ,,Mika maakte een fout. Hij reed op een plaats waar hij op dat moment niet hoorde te zijn.''

Hakkinen was veroordeeld tot de tweede plaats. Coulthard zou zijn leidende positie niet meer afstaan. DC maakte geen enkele fout en boekte zijn tweede zege van het seizoen. Vorig jaar eiste hij ook een hoofdrol voor zich op in België, door in de regen de grootste crash in de geschiedenis van de Formule I te veroorzaken. De eerste droge Grand Prix van België sinds jaren verliep minder spectaculair. ,,Ik had medelijden met het publiek'', zei Heinz-Harald Frentzen. De Duitse coureur van Jordan reed een eenzame race. Hij zat kmel tussen Hakkinen die ver voor hem reed en nummer vier Irvine, die Frentzen alleen bij de start in zijn achteruitkijkspiegels heeft waargenomen.

De 87.000 toeschouwers zagen een saaie race. Sensationeler was de kwalificatietraining, waarbij zaterdag Jacques Villeneuve en zijn teamgenoot Ricardo Zonta kort na elkaar hun auto's in Eau Rouge bijna op topsnelheid total loss reden. Ongedeerd stapten beide coureurs uit hun wrakstukken.

Hakkinen kon zijn teleurstelling over het verspelen van vier punten – de winnaar krijgt tien punten, nummer twee verdient er zes – niet verbergen. Bij de huldiging zag hij er van af om zijn gelauwerde teamgenoot met champagne te bespuiten, een goed gebruik in podiumkringen. Hakkinen nam gisteren de leiding in de strijd om het wereldkampioenschap over van de Noord-Ier Eddie Irvine (60 punten tegen 59 punten). Maar dat was voor `De Vliegende Fin' geen reden tot vreugde. Hakkinen wilde geen antwoord geven op de vraag of hij vanuit de pits een dienstbevel aan het adres van Coulthard had verwacht om hem in de loop van de race alsnog voorbij te laten. Coulthard wel: ,,Een stalorder geef je voor en niet tijdens de race.''

Ferrari-kopman Irvine was blij dat hij in de race om de wereldtitel toch nog drie punten had gescoord. Teamgenoot Mika Salo, voor de vierde achtereenvolgende race vervanger van de geblesseerde Michael Schumacher, reed lange tijd achter Irvine. In die positie wist hij met behulp van vertragingstactiek Williams-coureur Ralf Schumacher achter zich te houden. Schumi 2 kon daardoor geen gevaar voor Irvine vormen.

Patrick Head, technisch-directeur bij Williams, deed bij Ferrari direct zijn beklag over het afstopwerk van Salo. ,,Ferrari doet het al jaren op deze manier'', zei een verontwaardigde Head na de race. ,,Dan heb ik meer waardering voor McLaren, die met twee autos voor de overwinning rijden. McLaren verdient dan ook de wereldtitel bij de coureurs en die om het constructeurskampioenschap.'' In die laatstgenoemde titelstrijd gaat McLaren met 106 punten aan de leiding, negen meer dan rivaal Ferrari.

De Italiaanse renstal hoopt over twee weken in Monza op een herhaling van vorig jaar, toen Schumacher en Irvine voor eigen publiek voor een dubbele zege zorgden. Deze week proberen beide coureurs tijdens drie testdagen in Monza de basis te leggen voor nieuw succes. Als zijn rechterbeen voorspoedig herstelt van de crash in Silverstone, maakt Schumacher op Monza zijn rentree.

Met nog vier races te gaan (Monza, Nürburgring, Kuala Lumpur en Suzuka) is de onfortuinlijke Duitser alleen op papier nog een kanshebber voor de wereldtitel. Zijn achterstand op Hakkinen bedraagt 28 punten. Coulthard staat derde en is met een achterstand van veertien punten kandidaat voor de wereldtitel. Het betrekkelijk geringe puntenverschil met zijn teamgenoot is een verklaring waarom hij Hakkinen in de eerste bocht niet voor liet gaan.

    • Ward op den Brouw