Ahoy': mooie `Traviata'

Sinds acht jaar brengt Opera in Ahoy' groots opgezette spektakelopera's in het Rotterdamse sportpaleis Ahoy'. Na producties van onder meer Aida, Carmen en Turandot volgt komend seizoen La traviata van Verdi, waarvan het muzikale aandeel afgelopen weekeinde ter gelegenheid van een cd-opname éénmalig kon worden voorgeproefd in het Amsterdamse Concertgebouw - nog zonder balletdansers, kostuums en decors, maar al wel met de cast die in januari ook zijn opwachting zal maken.

Anders dan voorgaande jaren zijn zowel het koor, het orkest als de dirigent in La traviata van Nederlandse bodem. Voor de eerste maal is Ed Spanjaard aangetrokken voor de muzikale leiding en in de arena neemt het Nederlands Balletorkest plaats. Alleen het honderdkoppige Opera in Ahoy' Koor is als vanouds samengesteld uit zangstudenten en amateurs, die zich presenteerden als een ensemble dat ook vijf maanden voor de première al met een smetteloze dictie en rijkgeschakeerde dynamiek invulling gaf aan de lastige koorpassages.

In alle geledingen bleek de muzikale poot van deze productie het grondverf-stadium verre gepasseerd. Ed Spanjaard bouwde het levensechte drama van de verdoolde courtisane Violetta, haar ware, maar gedwarsboomde liefde voor Alfredo en haar onvermijdelijke, tragische dood zorgvuldig gedoseerd op. Hij zette het Nederlands Balletorkest aan tot spel dat overeenkomstig de handeling laveerde tussen broze doorschijnendheid (voorspel tot de derde acte) en brassende levenslust in de feestscènes van de eerste en tweede acte.

Stefania Bonfadelli gaf Violetta bruisend gestalte in de hedonistische uitbarstingen van de eerste acte en kleurde haar wijddragende sopraan later overtuigend naar duisterder horizonten. Haar breekbare verschijning is voor de rol op maat gesneden en haar samenspel met tenor Vicente Ombuena als een minder glanzende maar vocaal competente Alfredo kan in de geënsceneerde opvoeringen nog slechts aan theatrale dynamiek winnen.

Als de spektakeltroeven op deze muzikale kwaliteiten slechts een surplus zullen blijken en de intimiteit van muziek en handeling ook op een speelvlak van vijftig bij dertig meter bewaard blijft, heeft Opera in Ahoy' dankzij Spanjaards zuivere gevoel voor muzikaal theater alle reden deze Traviata in kapitalen in haar annalen op te tekenen.

Voorstellingen van 20 t/m 23/1 in Ahoy', Rotterdam. Res.: (010) 2933333.