KPN gaat naambellen promoten

KPN Telecom start dinsdag met een campagne om naambellen te promoten. Naambellen is telefoneren door het intoetsen van een woord. Een nieuwe en handige manier van bellen, aldus KPN. Bellen met letters in plaats van nummers bestaat in de VS al jaren.

Reclame-uitingen zijn daar niet voorzien van een telefoonnummer maar van een telefoonwoord. Inmiddels staan ook in Europa bij veel moderne telefoons letters op de toetsen. Omdat veel mensen nog letterloze toestellen hebben, verstuurt KPN volgende week 6 miljoen stickers, waarop staat aangegeven welke letters onder welke toets vallen. Naambellen is niets anders dan een ezelsbruggetje voor het onthouden van telefoonnummers. Door letters in te toetsen belt de klant in feite het onderliggende nummer. En voor wie Ohra wil bellen is 0900-BELOHRA is nu eenmaal makkelijker te reproduceren dan het onderliggende 0900-2356492.

Naambellen is vooral interessant als marketinginstrument. In veel advertenties worden telefoonnummers genoemd. Die gaan bij de consument het ene oor in en andere uit. Omdat een woord makkelijker te onthouden is, zal de adverteerder met een naamnummer meer effect sorteren.

Aan de introductie-actie van het naambellen doen in eerste instantie elf organisaties mee. KPN hoopt dat door de campagne meer bedrijven met naambellen zullen beginnen. In Nederland is naambellen mogelijk sinds de invoering van de 0800 en 0900 servicenummers, drie jaar geleden. Sinds die tijd kunnen organisaties bij telecomtoezichthouder Opta nummers registreren die naar woorden te vertalen zijn.

Aanvragen van een lang servicenummer kost bij Opta 60 gulden en vervolgens 30 gulden per jaar. De schaarsere korte nummers kosten eenmalig 300 gulden en vervolgens jaarlijks 150 gulden. Daarnaast moet de serviceaanbieder KPN betalen. De eenmalige aansluitkosten voor een servicenummer bedragen 468 gulden. Het maandabonnement kost daarna 235 gulden.