Nieuw soepblik

,,Ik schilder gewoon dingen die ik mooi vind – dingen die je iedere dag gebruikt maar waar je nooit over nadenkt'', zei Andy Warhol over de rood-witte soepblikken die hij in 1962 vereeuwigde in een serie zeefdrukken. Zijn afbeelding van het Campbell's soepblik maakte het ontwerp van Herberton Williams tot een icoon van de Amerikaanse populaire cultuur, vergelijkbaar met de flessen van Coca-Cola en Heinz tomatenketchup, en de verpakking van Kellogg's Cornflakes. Na 102 jaar hetzelfde ontwerp te hebben gehandhaafd, kondigde de Campbell Soup Company gisteren aan het uiterlijk van haar soepblikken binnenkort te veranderen.

Met deze restyling hoopt de Amerikaanse soepfabrikant de stagnerende verkoop van haar producten te stimuleren. Het ontwerp van het nieuwe blik, met de afbeelding van een bord soep en een banier waarop de smaak vermeld staat, zou volgens de directie beter aansluiten bij het koopgedrag van hedendaagse supermarktklanten, die hun producten snel en makkelijk willen kunnen vinden. Verwacht wordt dat de verkoop van Campbell-soep in ieder geval in de komende paar maanden een piek zal beleven vanwege verzamelaars die de laatste klassieke blikken willen kopen.

Niet iedereen is te spreken over de restyling van het Amerikaanse icoon. ,,Waarom veranderen ze een prima ontwerp dat werkt?'', vroeg Paul Thompson, directeur van het Design Museum in London, zich af. ,,Andy Warhol draait zich om in zijn graf.''