Hagemeyer wijzigt koers

Hagemeyer maakte gisteren een halfjaarverlies van ruim 200 miljoen gulden bekend. Het handelshuis verlegt de koers. Bedrijven met een omzet van 3,6 miljard gulden, bijna 30 procent van het totaal, horen niet meer bij de `kern'.

Het handelshuis Hagemeyer gaat op korte termijn bedrijven verkopen met een jaaromzet van 1,9 miljard gulden. Ook andere onderdelen van het bedrijf, met 1,7 miljard gulden omzet, behoren niet meer tot de `kern' en zullen later waarschijnlijk eveneens verdwijnen. Het gaat daarbij om 28 procent van de omzet van het gehele concern.

De tamelijk losse verzameling bedrijven die het handelshuis het afgelopen decennium heeft verzameld wordt teruggebracht tot twee divisies. Hagemeyer wil voortaan uitsluitend een intermediair zijn tussen leveranciers en zakelijke klanten, business-to-business. En slechts in twee categorieën: (elektro-)technische en automatiseringsproducten. Alle onderdelen die zich nu richten op consumenten, van Nederlandse Saab-autodealers tot Franse en Amerikaanse bedrijven die handelen in relatie-geschenken, vallen onder de noemer `overig'.

De koerswijziging is afgedwongen door de koersval op de beurs. Sinds de herplaatsing van het belang van 40 procent van grootaandeelhouder First Pacific, maart 1998, is de beurswaarde van Hagemeyer bijna gehalveerd. Gisteren en vanochtend verloor het concern zo'n 14 procent van zijn waarde na de publicatie van de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar.

,,Het is niet wat u van Hagemeyer gewend bent'', moest de nieuwe bestuursvoorzitter Rob ter Haar gisteren melden op zijn eerste persconferentie. Onder zijn voorganger Andrew Land, die in april na dertien jaar als topman afscheid nam, groeide de winst per aandeel jaarlijks steevast met ongeveer 15 procent. In de eerste maanden van 1999 maakte het handelshuis verlies. Zelfs zonder een afboeking voor de noodlijdende dochter Ceteco en twee forse voorzieningen zou de winst per aandeel slechts met 4 procent zijn gestegen.

Het nettoverlies over de eerste zes maanden beliep 200 miljoen gulden, waarvan meer dan de helft is veroorzaakt door Ceteco. Daarnaast is 66 miljoen uitgetrokken voor de reorganisatie van een hengelsportbedrijf en 110 miljoen voor nieuwe IT- en distributiesystemen. De winst uit gewone bedrijfsuitoefening, zonder al die bijzondere posten, steeg licht van 187 miljoen tot 193 miljoen gulden bij een omzet van 6,4 miljard gulden.

Ter Haar heeft de afgelopen maanden het bedrijf doorgelicht. Zijn conclusies zijn hard. Hij wil verder als handelaar in (elektro-)technische materialen, waarin Hagemeyer binnen Europa sterke posities heeft, en in IT-producten (computers en software), waarin het concern sterk is in de Benelux en in en nabij Australië.

,,Het zijn markten die schreeuwen om iemand die de goederenstroom en de informatiestroom kan bundelen'', zei Ter Haar. Als voorbeeld gaf hij de markt voor elektrotechnische materialen in Groot-Brittannië: 4.000 leveranciers, 7.500 klanten en 200.000 verschillende producten. ,,U zult zeggen: dat is vreselijk. Ik zeg: heerlijk. Het is ondoenlijk voor die leveranciers en klanten om met elkaar te handelen.''

Maar de `overige' onderdelen zijn allemaal te klein om in hun eigen markten de strijd te winnen in het huidige consolidatieproces. Dat zou te veel kapitaal vergen. ,,Ik kan ze daarbij niet helpen'', zei Ter Haar. ,,Wij kiezen voor wat business-to-business en dan moet je streng zijn.''

De helft van `overig' kan weg zodra een `goed huis' een aantrekkelijke prijs biedt. De andere helft – voornamelijk agentschappen voor bijvoorbeeld Rolex-horloges in Azië – is nuttig omdat die onderdelen nauwelijks beslag leggen op kapitaal. Bovendien kan de kennis van de managers ter plekke worden gebruikt voor de geplande expansie van de technische groothandels in Azië. Is die rol uitgespeeld, dan zal Hagemeyer waarschijnlijk ook van die onderdelen afscheid moeten nemen.