Selectie Musea

Van Wisselingh

Eigenlijk zou de tentoonstelling Kunst kennis en commercie, de kunsthandel Van Wisselingh niet in het Rijksmuseum, maar in de oude expositiezalen achter de statige gevel van Rokin 78-80 te zien moeten zijn. Het oorspronkelijke interieur, dat ook uit 1911 dateert, is in grote trekken nog intact en is even sprekend voor de geschiedenis van Van Wisselingh als de in dit huis verhandelde schilderijen, aquarellen en prenten van o.a. Maris, Breitner, Witsen en buitenlanders als Corot, Courbet en Daumier. Deze handelswaar vormt het zwaartepunt van het eerste gedeelte van de expositie. Het tweede gedeelte van de tentoonstelling is gewijd aan de toegepaste kunst die aan het einde van de negentiende eeuw een hoge vlucht nam. Nooit werden boekbanden, diploma-oorkondes en kalenderbladen eleganter versierd dan in deze tijd door ontwerpers als Th. Nieuwenhuis, G.W. Dijsselhof en Lion Cachet. Ook teksten, documenten, kasboeken, notitieblokjes, brieven en foto's vertellen, naast de kunstwerken, de geschiedenis van de vermaarde kunsthandel die altijd naar gentleman dealer Elbert Jan van Wisselingh (1848-1912) is blijven heten.

Kunst, kennis en commercie - de Kunsthandel Van Wisselingh tot 3 okt in het Rijksmuseum, Stadhouderskade, Amsterdam.

Frank Lloyd Wright

De Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright (1867-1956) had een hekel aan de grote stad. Het leven in een metropool was volgens hem onnatuurlijk. Op de eerste overzichtstentoonstelling van het werk van Frank Lloyd Wright in Nederland is te zien hoe hij zich de ideale stad voorstelde, al is `stad' in dit geval eigenlijk niet het juiste woord. Na de Levende Stad als inleiding volgt aan de hand van nog meer tekeningen en foto's, boeken, meubels en maquettes een overzicht van Wrights wonderlijke en fantastische oeuvre. Ook de toegift, Frank Lloyd Wright meets Berlage, met een groot aantal meubels en foto's van gebouwen van Nederlandse architecten als Berlage, Jan Wils en Robert van 't Hoff, laat zien hoe groot de invloed van Wright in het begin van deze eeuw was in Nederland.

Frank Lloyd Wright meets Berlage. T/m 12 sept in de Beurs van Berlage, Amsterdam.

Roaring fifties en sixties

Voor een kind was het leven in de jaren vijftig en zestig een gemechaniseerd sprookje. Het was het tijdperk van de automaat waaruit je een kroket of een 45-toerenplaatje kon trekken, van de brommer en de jukebox, van de eerste televisie, van auto's die op bootjes leken en soms ook konden varen, van stereomeubels die eruitzagen als ruimtevaartcapsules en van uitvindingen voor huishoudelijk gebruik die het dagelijks leven aangenamer maakten.

Ook striptekenaar Joost Swarte (Haarlem, 1947) moet het zo hebben ervaren toen hij op uitnodiging van het Spaarnestad Fotoarchief en het Frans Halsmuseum een fototentoonstelling mocht inrichten. Uit de ruim drie miljoen foto's van het archief selecteerde hij er honderdvijftig waarmee hij zijn eigen herinneringen aan de `moving fifties' en `roaring sixties' heeft opgehaald. Het aardige is dat Swarte daarbij niet koos voor bekende nieuwsfoto's en beroemdheden - op Joseph Luns en radiopresentatrice Mia `Moeders wil is wet' Smelt na. De grote lijnen maken bij hem plaats voor de scherpe en fantasierijke blik van de kunstenaar, wat een hoogst vermakelijk schouwspel oplevert dat bij tijd en wijle tot serieuze overpeinzingen dwingt.

Moving and Roaring. Joost Swarte ziet de jaren '50 en '60 in foto's uit het Spaarnestad Fotoarchief. T/m 24 okt in De Vleeshal, Grote Markt 16, Haarlem. Ma t/m za 11-17u, zo 12-17u.

Johannes Bosboom

Een tentoonstelling van zo'n zestig werken die in Museum Rijswijk is ingericht, laat zien hoe ruim Johannes Bosboom (1817-1891) zijn specialisme opvatte: het schilderen van kerkgebouwen. Naast werk van tijdgenoten vormde de grote traditie van Hollandse architectuurschilderkunst een vanzelfsprekende inspiratiebron, zoals de interieurs van Emmanuel de Witte en vaak zijn zijn figuren gekleed in zeventiende-eeuwse kostuums. Bosbooms interieurs van deze gebouwen ontlenen hun grootste effect aan een subtiel spel van licht en kleur. Een onverwacht hoogtepunt in de tentoonstelling vormt ook een zaaltje met aquarellen, voornamelijk impressies van reizen naar Frankrijk en Duitsland. Bosboom betoont zich een scherp observator van landschappen, stadsgezichten en strandgezichten. De keuze van het thema en de subtiele, lichte stijl, laten zien dat Bosboom, als vroege vertegenwoordiger of misschien zelfs voorloper van de Haagse School, van groter belang is dan louter in zijn `hoofdbaan', als schilder van kerkinterieurs.

Johannes Bosboom; schilder van licht, schaduw en kleur t/m 29 aug in Museum Rijswijk, Herenstraat 67.

Melle

In museum De Buitenplaats in Eelde is een grote overzichtstentoonstelling van de surrealist Melle (1908-1976) te zien. Zijn kunstwerken worden bevolkt door honderden wezens en gedrochten, half-mensen en half-dieren, doodskopfiguren en uit mannelijke en vrouwelijke genitaliën samengestelde fantomen, waarvan Melle zelf ook niet wist wat ze te betekenen hadden. Maar er zit ook humor in zijn werk: bijvoorbeeld in het schilderij Ode aan Erasmus, waar twee fors uitgevallen fallussen met benen, billen en voetjes een diepe buiging naar elkaar maken voor een portret van de grote humanist. De expositie geeft een uitvoerig beeld van een merkwaardige kerel, die samen met onder andere Moesman het surrealisme in onze recente kunstgeschiedenis gezicht gaf.

Melle, schilderijen, tekeningen, grafiek. T/m 3 okt in Museum voor figuratieve kunst De Buitenplaats, Hoofdweg 76, Eelde. Di t/m zo 11-17u.

Kees Verwey

Een goed portret maak je samen: In de Haarlemse Verweyhal is een royale keuze uit de portretten in olieverf, aquarel of met houtskool die de schilder Kees Verwey (1900-1995) maakte, te zien. Verwey sprak altijd met de geportretteerde tijdens het schilderen. Wanneer het gesprek hem boeide, benaderde het portret dat hij maakte meer de werkelijkheid. `Sprekend' zeggen we dan. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van de schilder zien van een traditioneel-Hollandse scherpe penseelvoering via expressionistische uitbarstingen naar in mat gehouden kleurvlakken.

Portretten van Kees Verwey. Een goed portret maak je samen, t/m 5 sept. Ma t/m za 11-17u, zo 12-17u. Verweyhal, Grote Markt, Haarlem.

Willy Sluiter

De 75 schilderijen, 150 tekeningen, ruim 70 affiches en andere illustraties in het Dordrechts Museum bewijzen vooral dat Willy Sluiter (1873-1949) de mensen kon opvrolijken. Zijn koloriet is helder, zijn composities zijn doorgaans zwierig en de invalshoek is vaak grappig. Sluiter moet een zeer uitbundige man zijn geweest. Na een onvermijdelijk door de Haagse School beïnvloede periode kwam hij tot een eigen vorm van expressief realisme. Door die mengstijlen doet zijn werk zeer internationaal aan.

Willy Sluiter (1873-1949) t/m 17 okt in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40. Di t/m zo 11-17u.

En verder

Face to face. Focus op oude en nieuwe portretkunst t/m 5 sept. Ma t/m za 11-17u, zo 13-17u. Het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden; Theo van Gogh (1857-1891) t/m 5 sept en Kisho Kurokawa, architect Retrospektief t/m 14 nov in het Van Gogh Museum, P. Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u; 150 jaar Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam; een reeks beeldbepalende verzamelaars T/m 29 aug. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u; Het Nederlandse Stilleven 1550-1720 t/m 19 sept in het Rijksmuseum, Zuidvleugel, ingang Hobbemastraat, Amsterdam. Dag 10-17u; Yoshiki Hishinuma, t/m 26 sept in de Modegalerij Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u; De donkere kamer van Aart Klein. Een overzicht in prints en projecties t/m 29 sept in het Amsterdams Historisch Museum, Kalverstraat 92 Amsterdam. Ma t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u; Kunst op koper, twee eeuwen meesterwerken op koperplaat t/m 22 aug. Mauritshuis, Korte Vijverberg 8, Den Haag; Face to face. Focus op oude en nieuwe portretkunst t/m 5 sept. Het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden; Piek, pop en poen, geld in het Nederlandse spraakgebruik t/m 31 dec in Historisch Museum Rotterdam, Korte Hoogstraat 31, Het is gebeurd met de gulden! t/m 13 febr in Het Koninklijk Penningkabinet, Rapenburg 28, Leiden; Alledaags Rotterdam t/m 2 jan in het Historisch Museum Rotterdam, Korte Hoogstraat 31.