Na de zondeval zakt `Adam und Eva' hopeloos in elkaar

Seth Gaaikema's tweede Duitse musical, Adam und Eva, is dit weekend in Aken met `Jubel und Buhs' ontvangen. Gejubel was er voor de regisseurs en spelers, boegeroep voor schrijver Gaaikema en componist Klaas van Dijk. De Aachner Zeitung meldde dat de musical slechts `zwei Mankos' had: `Text und Musik'. De musical deugde niet, maar de uitvoering maakte veel goed, zo was de algemene teneur. Daar valt wel wat op af te dingen, maar in grote lijnen klopt het wel.

Als musicalschrijver is cabaretier Gaaikema in Nederland nooit succesvol geweest. Nadat zijn derde musical De Drie Musketiers (1997) niet werd opgevoerd (omdat producent Joop van den Ende na Cyrano en Les Misérables `geen hoed met pluimen' meer kon zien), week hij uit naar Duitsland, waar hij twee jaar geleden, samen met Klaas van Dijk, het succesvolle Catharine maakte. Nu is hij weer in Aken met Adam und Eva, een moderne, latino-versie van het Bijbelse Paradijsverhaal.

Eva is een Duitse toeriste die in Rio verliefd wordt op de werkloze sambadanser Adam. God is een rijke playboy die het jonge paar zijn paradijs aanbiedt, een penthouse vol knuffeldieren, op voorwaarde dat de twee niet aan het verdorven carnaval deelnemen. Dat gaat natuurlijk mis. Vlak voor de pauze smijt God, gekleed in een hilarisch spacepak met knipperlichtjes, Adam en Eva uit het Paradijs: ,,Raus!'' Hierna wendt hij zich tot de zaal en roept: ,,Publikum! Raus!'', waarmee hij subtiel aangeeft dat het pauze is.

Deze eerste helft is best onderhoudend en vrolijk. Componist Klaas van Dijk schrijft geen onvergetelijke melodieën, maar hij is wel een vakman die weet hoe een ballad, een samba, een bossanova en een cha-cha-cha in elkaar steken. De groepsdans krijgt veel aandacht, de dansers zijn niet van het podium te slaan. Het maakt een wat rommelige, maar carnavaleske indruk. De bonte carnavalkostuums steken mooi af tegen het opvallend sober decor, een grijze projectie van de skyline van Rio.

De cast speelt uitstekend. Luis Lay (Adam) en Nadine Hammer (Eva) krijgen als brave geliefden weinig kans om te schitteren, maar de bijrollen krijgen alle ruimte. Joachim Schweizzer speelt God als een vriendelijke heer die soms Führeriaans kan donderen dat hij de mensheid wil `ausrotten'. Annika Bruhns (de Duivel) zingt prachtig en met veel overtuiging. De show wordt gestolen door all-rounder Martin Moss als de zwarte homoseksuele engel Gabriël. Moss kan alles. Hij weet met zijn komische act steeds weer de aandacht naar zich toe te trekken.

Na de Zondeval zakt Adam und Eva echter hopeloos in elkaar. Gaaikema raakt het spoor bijster en grabbelt wat andere verhalen uit het bijbelboek Genesis bijeen. De broedermoord van Kaïn op Abel schiet voorbij als een vijf minuten durende bendeoorlog, De Zondvloed is een vrolijk themafeestje. Helemaal op het eind schakelt Gaaikema plots over op de politiek: God en Duivel hebben samen ooit een kind gehad, een linkse priester die is vermoord door de drugsmafia. Moeder beweent haar kind, iedereen in tranen, en dan is de musical opeens afgelopen. De tweede helft is niet om door te komen.

Gaaikema kan geen verhaal vertellen en Van Dijk schrijft geen pakkende liedjes, maar de uitvoerende artiesten maken van Adam und Eva, in ieder geval van de eerste helft, toch nog een feestje.

Musical: Adam und Eva. Tekst Seth Gaaikema. Muziek: Klaas van Dijk. Regie: Jochen Ulrich en Angelika Mönning. Gezien: 22/8 Theater Aachen, Duitsland. Aldaar t/m 26/9. Inl. (0049)241-4784244.