INTERACTIEVE VORMEN

Een van de toverwoorden van het Internet is `community'. Wanneer het lukt een groep mensen op een site bezig te houden, dan is die geheid aantrekkelijk voor adverteerders en is de kans groot dat spullen die aangeboden worden aftrek vinden. Om een Internet-`gemeenschap' te creeëren die langer standhoudt dan een hype en die niet alleen om consumeren draait, is meer nodig dan het lijstje met `links', producten en de `chatbox' die de meeste bieden. Het Canadese ontwerpbureau Purple Moon heeft dat goed begrepen. Hun website (www.purple-moon.com), speciaal voor meisjes tussen de 8 en de 10 jaar, gonst van de activiteiten. In een kleurrijke omgeving vol vrolijk getekende karakters van de fictieve school Whistling Pines leggen girls contact door elkaar ansichtkaarten en op de site verzamelde `schatten' te sturen. Verhalen van aanstormende `reporters' verschijnen in een regelmatig ververste schoolkrant. Een handig overzichtje onderaan houdt bij waar je geweest bent en met wie je contact hebt gehad. De meisjesachtige cartoonstijl van de site straalt onbekommerde vrolijkheid uit, een safety alert-knop en de waarschuwing dat wie driemaal ongepaste taal bezigt uit de gemeenschap wordt verwijderd, garandeert ook een veilig gevoel.

Een ander goed idee voor een netcommunity is de Guru `power for independent professionals'-site (www.guru.com), een recent initiatief dat zich richt op de miljoenen onafhankelijke freelancers en thuiswerkers, in eerste instantie in de VS. Basisgedachte is gedeeld belang: op dit platform kunnen onafhankelijke ontwerpers, consultants, schrijvers etcetera advies krijgen van door de makers ingehuurde specialisten, maar vooral ook van elkaar. Ze kunnen kantoren en ervaringen delen, zijn vindbaar voor opdrachtgevers en kunnen even dollen of kletsen met verwante zielen die net als zij alleen werken. De site zit eenvoudig in elkaar: vrolijke maar toch zakelijke, zelfontworpen iconen leiden via adviezen en portretjes van lachende `guru's' naar persoonlijke verhalen. Beide stralen uit waar het om draait: menselijk contact in zaken.

(Tekst Ineke Schwartz, montage Marcel de Lange)