Uitzendbureau Randstad groeit fors

De winst- en omzetcijfers van uitzendconcern Randstad zijn over de eerste helft van dit jaar sterk gestegen. Voornaamste oorzaken zijn een hoge autonome groei en de bijdragen van een drietal acquisities in de VS, Duitsland en Zwitserland.

De nettowinst steeg met 46,8 procent naar 162,5 miljoen gulden en de omzet groeide met 40,4 procent tot 5,7 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat explodeerde met 42,2 procent tot 248,1 miljoen gulden en de winst per gewoon aandeel nam met 28,8 procent toe, ofwel van 1.03 gulden vorig jaar tot 1,32 gulden nu. Randstads forse progressie kwam voor analisten niet als een verrassing.

President-directeur Hans Zwarts van Randstad zei vanmorgen in een toelichting dat de autonome groei van het concern belangrijk hoger uitviel dan de groei op de afvlakkende Europese markt die beperkt bleef tot gemiddeld 5 procent. De marktgroei in Nederland en België zat nog onder dat gemiddelde terwijl die in Duitsland, Denemarken Zwitserland en Spanje er duidelijk boven lag. In Noord-Amerika groeide de markt met ongeveer 8 procent.

De Randstadbedrijven konden in alle landen, behalve België en Frankrijk, hun marktaandeel bovenproportioneel vergroten. In Nederland was sprake van een krachtige groei van het marktaandeel. Randstad beheerst nu 42 procent van de vaderlandse markt. In de grootschalige uitzending (Capac) en bij de professionals (ICT en techniek) groeide de omzet relatief sterk. Ook bij de schoonmaak- en beveiligingsdiensten was sprake van een uitstekende gang van zaken.

De brutomarge steeg van 21,5 procent naar 23 procent dankzij de relatief hogere brutomarges van de overgenomen bedrijven. Dat waren het afgelopen jaar Strategix in de VS, Time Power in Duitsland en het Zwitserse Life & Work. De bijdrage van de geacquireerde bedrijven aan het totale bedrijfsresultaat - 248,1 miljoen - bedroeg het eerste halfjaar 63,9 miljoen gulden. Zwarts kon vanmorgen geen nieuwe aanwinsten melden al verzekerde hij dat Randstad alert blijft om toe te slaan als zich een kans voordoet. Dat de groei van het bedrijfsresultaat met 42,2 procent wat achterblijft bij die van de bruto-winst (50,4 procent) moet volgens Zwarts worden toegeschreven aan de verhoogde investeringen in ICT en nieuwe serviceconcepten.