INTERACTIEVE VORMEN

Doorgewinterde Internetgebruikers trekken over het algemeen hun neus op voor portals, de voorgeprogrammeerde startpagina's zoals KPN (`Het Net') of het dit jaar met veel tamtam geïntroduceerde @home Benelux die aanbieden. Zij blieven andermans selectie van nieuws en bedrijven niet, zij vinden zélf hun weg wel op het Internet en hebben hun eigen voorkeursinstellingen en bookmarks. Persoonlijk instelbare portals, die aanpasbaar zijn aan eigen smaak en werkzaamheden, zijn echter wél interessant. CNN en zoekmachine Yahoo bieden die service. Het enige dat je ervoor hoeft te doen is je aanmelden.

Beide bieden behalve allerlei soorten nieuws extra's als reisarrangementen, een update van Internet-events (Yahoo) en een gratis raadpleegbaar audio- en video-archief (CNN). `My Yahoo' (www.my.yahoo.com) gaat daarbij het verst met de aanpasbaarheid. Diensten zijn diensten, geen verplichtingen; wie geen tips over nieuwe cd's en shareware wenst als aankleding, zet die opties eenvoudig uit via het knopje `edit'. Ook bepaalt de gebruiker in welke volgorde `zijn' diensten op `zijn' pagina komen te staan. Zelfs de drie basiskleuren van deze portal en de manier waarop de gebruiker aangesproken wordt, kiest hij zelf.

Yahoo is een stuk minder opdringerig dan `My CNN' (www.my.cnn.com), die je onmiddellijk maant haar pagina tot homepage te bombarderen, terwijl dat helemaal niet hoeft. Ook bij deze versie van de website van deze nieuwsgigant staat een basis-vormgeving van blokken tekst in twee verticale kolommen vast; daarbinnen bepaalt de gebruiker de hiërarchie van de pagina en of zijn business nieuws links of rechts komt te staan. Verwijderen van opties kan niet bij CNN, wel ze minimaliseren tot een tekstbalk van een regel dik. Aangepast zijn beide sites zeker de moeite van een bookmark waard, al is het maar vanwege de regelmatig ververste headlines.

(Tekst Ineke Schwartz, Montage Marcel de Lange)