`Vaste prijs boeken moet verdwijnen'

De vaste boekenprijs moet worden afgeschaft omdat consumenten daardoor soms onnodig veel geld kwijt zijn aan boeken. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan minister Jorritsma (Economische Zaken) en staatssecreatris Van der Ploeg (Cultuur).

Aanleiding voor die brief is een onderzoek van Consumentenbond naar de prijs van boeken op Internet. De Consumentenbond bestelde alle boeken uit de Top Tien van weekblad HP/De Tijd bij de Belgische Internetboekhandel Proxis en was daarvoor 286,35 gulden kwijt, ongeveer een kwart minder dan de 384,25 gulden die de boeken zouden hebben gekost in de Nederlandse boekhandel. Aan verzendkosten betaalde de Consumentenbond 36,62 gulden, waardoor hij uiteindelijk bijna zestien procent goedkoper uit was.

In Nederland zijn alle boekhandelaren gebonden aan de vaste boekenprijs. In landen als België, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten niet. Sinds een aantal jaren bieden bedrijven uit die landen via Internet een enorm aantal titels te koop aan. Het bekendst is het Amerikaanse Amazon (amazon.com). Nederlandse boeken zijn onder meer te koop bij Proxis (proxis.be). De klant betaalt zijn bestelling met creditcard en wordt vervolgens via e-mail op de hoogte gehouden van aanbiedingen. Volgens de Consumentenbond dreigt er een tweedeling te ontstaan tussen de consumenten die overweg kunnen met Internet en degenen die dat niet kunnen.

,,Dat is onzin, want je kunt altijd in de bibliotheek terecht als je via Internet boeken wilt bestellen'', zegt M. van Vollenhoven, secretaris van de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak (KVB). Ze noemt het onderzoek van de Consumentenbond `onzorgvuldig' en `tendentieus'. Van Vollenhoven: ,,Niemand koopt die tien boeken tegelijk. Wanneer je één boek bestelt ben je zoveel kwijt aan verzendkosten dat Internet helemaal niet goedkoper is.''

Boekhandelaren en uitgeverijen, verenigd in de KVB, vechten al jaren voor instandhouding van de vaste boekenprijs omdat deze zou zorgen voor een breed aanbod van boeken. Met het geld dat uitgeverijen verdienen aan populaire boeken kunnen ze de uitgave van commercieel minder interessante titels mogelijk maken, is de redenering. ,,Wij kennen geen enkel onderzoek waarmee kan worden bewezen dat dat zo is'', zegt woordvoerster N. van Zanten van de Consumentenbond. Bovendien, zegt ze, is het raar dat lezers van populaire boeken daarvoor een hogere prijs zouden moeten betalen dan eigenlijk nodig is. ,,Je vraagt bezoekers van een popconcert toch ook niet 25 gulden extra subsidie voor de opera.''