Ongevallen achtervolgen China Airlines

Zondag verongelukte opnieuw een toestel van China Airlines. De maatschappij doet juist inspanningen om haar reputatie op te vijzelen.

Zes jaar geleden, op 4 november 1993, slaagde de gezagvoerder van een Boeing 747 van China Airlines er niet in om bij de landing tijdens hevige storm en regen op het vliegveld van Hongkong zijn toestel op de baan te houden. De Boeing schoot door en belandde in een aangrenzende baai. Alle 296 passagiers en bemanningsleden overleefden het ongeval.

Afgelopen zondag, op het nieuwe vliegveld van Hongkong, Chek Lap Kok, liep het, in soortgelijke weersomstandigheden, minder goed af. De voorbij razende wervelstorm Sam liet een MD-11 bij de landing over de kop slaan, het toestel vloog in brand, en twee van 315 inzittenden verloren het leven. 63 passagiers raakten gewond, van wie 6 ernstig.

Het recente ongeval doet opnieuw de vraag rijzen hoe veilig vliegtuigpassagiers zijn in de handen van China Airlines. De reputatie van de Taiwanese luchtvaartmaatschappij is de afgelopen jaren aangetast door enkele ernstige ongelukken, waarbij met de beschuldigende vinger is gewezen naar de bemanning. Op 26 april 1994 stortte een Airbus neer tijdens de landing op het vliegveld van het Japanse Nagoya. Volgens het Japanse ministerie van Transport was ongeval, dat aan 264 mensen het leven kostte, te wijten aan de combinatie van ontoereikende kennis van de piloten van de uiterst geavanceerde besturingsapparatuur van de Airbus en van de gevoeligheid van deze apparatuur voor verkeerd gebruik.

In februari van het vorig jaar verongelukte wederom een Airbus-300 bij een landingspoging op het Chiang Kai-shek vliegveld bij de Taiwanese hoofdstad Taipei. Alle 182 passagiers, onder wie de gouverneur van de centrale bank van Taiwan, en 14 bemanningsleden lieten het leven. Ooggetuigden verklaarden dat het vliegtuig op enkele honderden meters afstand voor de landingsbaan de grond raakte en werd uiteengereten.

Dat ongeluk leidde tot maatregelen om de veiligheid van China Airlines te verhogen. De top van de in 1959 opgerichte maatschappij werd vervangen, en alle piloten kregen een hertraining waarvoor onder andere Lufthansa werd ingeschakeld. De nadruk ligt daarbij op het veranderen van de `cultuur' in de cockpit. Veel piloten hebben een militaire achtergrond en zijn minder gewend aan teamwerk. Ook werden buitenlandse piloten aangetrokken.

De gezagvoerder van de Mc Donnell Douglas die afgelopen zondag in Hongkong verongelukte, was ook iemand die van buitenaf was aangetrokken. Niet duidelijk is of hij schuld heeft aan het ongeval; het onderzoek daarna is nog in volle gang. Passagiers hebben in ieder geval al de vraag gesteld of het toestel wel had mogen landen in Hongkong, gezien de barre weersvoorspellingen. Dat de omstandigheden niet gunstig waren, blijkt ook uit het feit dat, volgens Mededeling Twee van China Airlines, een onderzoeksteam van de maatschappij, onder leiding van de vice-president Chou Kuo-hsing, er gisteren tot twee keer toe niet in slaagde in Hongkong te landen. ,,Het team wacht nu op het Chiang Kai-shek vliegveld voor beter weer om opnieuw te vertrekken.''

Maar het noodlot treft niet alleen China Airlines. Vanochtend brak bij de landing brand uit aan boord van een MD-90 van een binnenlandse Taiwanese luchtvaartmaatschappij, UNI Airlines. 28 passagiers raakten gewond. En bij vertrek naar Hongkong raakte een Boeing 737 van de Chinese maatschappij China Southern Airlines vanochtend, ook al bij hevige storm, van de landingsbaan in Shantou in de provincie Guangdong. Niemand raakte gewond.