INTERACTIEVE VORMEN

Wat kan een website toevoegen aan bestaande media behalve een wereldwijde bereikbaarheid en de mogelijkheid om de inhoud doorlopend te actualiseren? De website van Colorsmagazine (www.colorsmagazine.com), geesteskind van Benetton-fotograaf Oliviero Toscani, experimenteert ijverig met deze vraag. De site is gebaseerd op het tijdschrift, maar probeert de bezoeker zoveel mogelijk te betrekken bij de inhoud. Vertrekpunt is een basis-homepage van waaruit de themanummers, met elk een eigen homepage en layout, elk in een apart pop-up-scherm oproepbaar zijn. Zo heeft het nummer over `dood' als interface een dode man, wiens lichaam moet worden gescand om bij de rest van de inhoud te komen en opent `Roken' met een rookwolk, waarin de behandelde onderwerpen langzaam opdoemen en weer verdwijnen. In `Fat' kun je door een foto van een lichaam te manipuleren je ideale lijf samenstellen en toont een wereldkaart hoe het voedsel op aarde verdeeld is. Dit soort animaties, aangevuld met de juiste aanklikbare teksten, maakt de informatie minder abstract en soms bijna lichamelijk voelbaar.

Op de website van de VPRO (www.vpro.nl) komen de drie onderdelen van de omroep (radio, televisie en de VPRO-gids) samen: programmagegevens kunnen worden gecombineerd met artikelen uit de gids, beeld en geluid uit het archief en met door een speciale webredactie vervaardigde extra's. Een zelfontwikkelde, interactieve Cinema Service adviseert de gebruiker die een voorkeurlijstje invult over programma's van zijn gading. Dat deze website in visueel opzicht niet altijd uitzonderlijk fraai is, heeft een inhoudelijke reden: de diverse onderdelen zijn geautomatiseerd zodat alle programmaredacties hun gegevens zonder Internetkennis zelf kunnen bijhouden. De kwaliteit van deze site ligt in het feit dat hij een versnipperd multimediabedrijf herkenbaar en toegankelijk maakt.

(Tekst Ineke Schwartz, montage Marcel de Lange)