INTERACTIEVE VORMEN

Dat het medium Internet relatief nieuw is, merk je goed aan websites die produkten of bedrijven promoten. De meeste tonen braaf nieuwe auto's, horloge's of zichzelf in een passend decor en presenteren de diverse kleuren, modellen en diensten met (als je mazzel hebt) een leuk beeldgrapje volgens de laatste techniek, maar dan volgt al snel het mailformulier voor bestellingen. Best handig maar erg saai.

Dat het ook mogelijk is om sfeer, gevoel en inhoudelijke boodschappen over te brengen, toont de site van het Amerikaanse architectenbureau Lundstrom Associates (www.LundstromARCH.com). De introductie zet de toon: een aantal goedgekozen one-liners komt van alle kanten aanzweven en ordent zich volgens een heldere structuur (Wat is een architect? Een manager? Een kunstenaar? Een vertaler!). De layout van de inkompagina is gestructureerd langs dunne lijnen en blijft steeds in beeld, of je nu project-documentatie bekijkt, de test-uw-architectuurkennisquiz invult of het `klaslokaal van morgen' inziet. Daardoor blijft het overzicht behouden en gaat de inhoud van de site niet met de gebruiker op de loop. Korte, heldere tekstjes, die in aparte pop-up vensters verschijnen, maken het af. Dit bureau, draagt de site uit, is creatief maar gestructureerd; het heeft kennis van zaken en weet die nog goed over te dragen ook.

Ook de promotiesite van de Heathrow express (www.heathrowexpress.co.uk), een snelverbinding tussen het vliegveld en het centrum van Londen, zit goed in elkaar. De navigatie is eenvoudig: boven in beeld verschijnt een menubalk met verschillende opties, die groter worden en van kleur verschieten als de muis ze beroert. Elk scherm is even groot, zodat nimmer gescrolled hoeft te worden. Dat zijn belangrijke details voor een site waar ook onervaren Internetters snel gegevens moeten kunnen vinden. Flash zorgt ook hier voor dynamisch bewegende letters. Extra's als plattegrondjes en animaties, die precies aangeven waar de klant moet zijn en wat de gemakkelijkste route voor gehandicapten is, geven de site grote meerwaarde bover een folder.

(Tekst Ineke Schwartz, montage Marcel de Lange)