Eindeloze soap

Het is eigenlijk al bijna geen nieuws meer. De voortzetting van de bouw van de Haagse tramtunnel heeft vertraging opgelopen. De bouwers en de gemeente werken nog aan ,,wat vereenvoudigingen van de bouwmethode'', zo heet het op het stadhuis van Den Haag.

De aanleg van de prestigieuze tunnel onder het winkelhart van Den Haag begint hoe langer hoe meer op een oneindig durende soapserie te lijken, waarvoor de scenarioschrijvers maar geen goed slot kunnen schrijven. Verleden week werd er weer een episode aan het verhaal toegevoegd.

Op 8 maart vorig jaar ging het mis met de tunnel en sindsdien is het nog steeds niet goed gekomen. Op de Kalvermarkt, voor het Haagse stadhuis, was de tunnel lek geslagen. Per uur stroomde 140.000 liter water en zand de tunnelbak binnen. Het wegdek zeeg ineen en de trams die bovengronds reden moesten worden omgeleid.

Daarna begon het grote zoeken naar een manier om de tunnel naar behoren af te kunnen bouwen. De `definitieve' oplossing werd al meer dan eens gepresenteerd, compleet met tekeningen en allerlei uitleg. Maar even zo vaak kondigden de bouwers en de gemeente vervolgens enige tijd later aan dat het toch weer anders zal moeten. Zo werd in juni 1998 na intensief overleg en onderzoek aangekondigd dat het ,,droomproject'' onder hoge luchtdruk afgerond zou worden. ,,Niet de goedkoopste, maar de wel de beste oplossing'', lichtte wethouder H. Meijer destijds toe. Vervolgens bleef het een aantal maanden stil, totdat in november van het vorige jaar de mededeling kwam dat die techniek te kwetsbaar en te duur zou zijn.

In april van dit jaar, ruim een jaar na het lek, waren de bouwers en de gemeente er dan toch uit gekomen. Opgelucht kondigde Meijer aan dat de tunnel volgens het oorspronkelijke ontwerp afgebouwd kon worden. Wel was daarvoor ,,een aanvulling'' in de bouwmethode vereist. ,,Een unieke combinatie van technieken'', werd de oplossing genoemd. Een zogenoemde `onderwater-stabilisatielaagmethode', waarbij onder water een drainagelaag en een betonnen laag zouden worden aangelegd, zou uitkomst bieden. In augustus zou met de techniek worden begonnen.

Het bleef stil rond de tunnel tot vorige week. ,,De aannemer werkt nog aan vereenvoudigingen van de bouwmethode'', luidde het commentaar van de gemeente Den Haag. ,,Of de werkzaamheden nog in augustus beginnen, is nog niet zeker'', aldus de voorlichter. Zijn baas, wethouder Meijer, was wat stelliger: ,,Het graafwerk kan deze maand niet meer beginnen. Ik denk dat het september wordt.''

Eén ding staat volgens de gemeente Den Haag nog steeds vast. In augustus van het jaar 2001 rijden de eerste trams door de tunnel. Maar het is nog niet duidelijk hoeveel episodes de scenarioschrijvers nog nodig hebben om een happy end aan deze dure `soap' te maken.

    • Koen Greven