Internetaandelen: wat de gek ervoor geeft

Wie van een gokje houdt belegt in Internetaandelen. Deelnemen in de turbulente dot.com-sector is misschien op de korte termijn slecht voor het hart, voor beleggers met een wat langere adem is het goed voor de portemonnee.

Paniek in de digitale wereld. De tijdschriften BusinessWeek en The Economist constateerden vorige week dat de hoogvliegers van cyberspace collectief naar beneden waren gestort. Grote Internetfondsen als zoekmachine Yahoo!, boekhandelaar Amazon.com en effectenmakelaar E*Trade bleken ineens nog maar de helft of eenderde waard van wat er in april voor werd betaald.

Aan de Amsterdamse beurs staan weliswaar geen Internetbedrijven genoteerd, maar wel de Internetfondsen van Ohra en ING. Die maakten in juli eveneens een flinke tuimeling. Tienduizenden Nederlanders die er geld in hebben zitten hielden hun hart vast.

Het ING-fonds sloot gisteren op 45,50 euro, bijna 30 procent onder de topkoers in april. Ohra Internetfonds verloor tegelijk een derde van zijn waarde op 84 euro.

Dat zijn forse verliezen. Over langere tijd bezien hoeft niemand echter medelijden te hebben met Internetbeleggers. Onderzoek van MoneyView Research laat zien dat de beide Nederlandse Internetfondsen zeer goed hebben gepresteerd. Volgens MoneyView behaalde Ohra Internetfonds over de negen maanden sinds de beursgang in november vorig jaar een rendement van 131 procent. Het ING-fonds, twee maanden eerder op de beurs verschenen, werd tot dusver 285 procent meer waard. Ondanks de koersval in de afgelopen maanden mogen de Internetfondsen dus een succes heten. Niet voor niets komt ook de Postbank begin september met een Internetfonds.

Analisten noemen de jongste terugval een verklaarbaar `dipje'. Volgens fondsmanager J. Aardoom van Ohra zijn de financiële markten sinds april in de ban van dreigende renteverhogingen. Komende week vergadert het stelsel van Amerikaanse centrale banken, de Fed, over de rentevoet. In afwachting daarvan stellen beleggers zich terughoudend op. Ze houden niet van stijgende rente, die in zijn algemeenheid de beursnoteringen drukt.

Voor Internetbedrijven is het `rentespook' extra bedreigend, omdat ze doorgaans sterk van krediet afhankelijk zijn. In cyberspace wordt nu eenmaal grof geïnvesteerd en weinig winst gemaakt.

G. Uding, die bij ING het Internetfonds beheert, wijt de terugval aan de zomerslapte op de beurs. Veel beleggers zijn op vakantie, en een geringe vraag kan dan snel leiden tot dalende koersen. Ook heeft de belegger volgens Uding even genoeg van de vele dot.coms waar hij zijn geld in moest stoppen. ,,De afgelopen maanden zijn heel veel Internetbedrijven naar de beurs gegaan. Soms waren het er wel drie per dag. Dan raken de beleggers oververzadigd.''

De onstuimige bewegingen van de Internetaandelenkoersen schrijft analist B. Siebrand van SNS securities toe aan de overspannen verwachtingen van de beleggers. De kleinste tegenvaller zet aan tot verkoop. Zo is effectenmakelaar E*Trade door de wat tegenvallende commissie-inkomsten nog maar eenderde van de prijs waard die men er in april voor betaalde. Siebrand: ,,Dat is een overdreven reactie. De elektronische brokers hebben, net als gewone effectenmakelaars, last van een slappe beurs.''

Alle analisten vinden de koersval een goede ontwikkeling. Volgens voormalig Philipstopman en hoogleraar e-commerce Roel Pieper was een correctie noodzakelijk. Het zet bedrijven aan om na te denken en een betere strategie te formuleren. Alleen .com achter de bedrijfsnaam is niet genoeg meer. Pieper: ,,Grote spelers als AOL en Amazon.com baseerden zich op advertentie-inkomsten. Nu zien ze dat daar op de lange termijn niet genoeg groei zit en willen ze profiteren van de groeiende handelsstromen op Internet.''

Een terugval doet Internetondernemers voelen dat er geld verdiend moet worden. ,,Bedrijven realiseren zich dat ze aan clicks (aantal bezoekers op de site, red.) alleen niets hebben. Er moet omzet gedraaid worden'', meent Uding. Geen lookers maar bookers, luidt het nieuwe adagium.

Analisten beschouwen Internet als een branche die nog in de kinderschoenen staat en met vallen en opstaan volwassen moet worden. De moordende concurrentie zal ook in de digitale wereld het kaf van het koren scheiden. Uding: ,,Mensen staren zich blind op grote namen als Amazon.com en Yahoo. Kijk eens naar de elektronische handel tussen bedrijven. Die vertoont nog een spectaculaire groei.''

De toekomst ligt daarom volgens Pieper bij een nieuwe generatie intermediaire spelers die de Internethandel faciliteren. Kleine bedrijfjes die betalingsverkeer via het net mogelijk maken of die de logistieke afhandeling van e-commerce regelen. Maar ook grote spelers als AOL, Yahoo!, eBay en E*trade zullen na de zomer met een goed verhaal de beleggers weer tot kopen aanzetten. ,,Van reële beurswaarden is sowieso geen sprake meer'', concludeert Siebrand. ,,Het is maar net wat de gek ervoor geeft.''