Tweede ronde

Wordt het na `N(D)U of nooit' nu `(V)NU of nooit' voor PCM Uitgevers? De laatste grote leesmap met Nederlandse regionale kranten en huis-aan-huis kranten komt aan de markt nu VNU er vanaf wil. Misschien leveren zij wel 1,5 miljard gulden op, meer dan een kwart van wat VNU betaalt voor overname van Nielsen Ratings. Wie gaat de slag winnen? De twee koplopers, Holdingmaatschappij De Telegraaf en PCM Uitgevers, geven geen commentaar. Zijn zij mediabedrijven, of niet?

De overnameslag om de toenmalige NDU, uitgever van onder meer NRC Handelsblad, won PCM, die De Telegraaf (gesteund door ABN Amro) met een knock-outbod overtroefde. Dat zal ze aan de Amsterdamse Basisweg niet nog eens overkomen. De Telegraaf heeft het geld en weet dat dit de laatste kans in Nederland is. PCM heeft geen geld, maar weet ook dat dit de laatste kans is. Dan maar even niet groeien in nieuwe media, maar wel de topuitgever zijn voor joint-ventures.

Is De Telegraaf genoeg dealmaker? PCM zal zeker meebieden, al was het maar om de prijs op te drijven. En het is een uitgelezen kans voor topman Smaling om zijn ambitie voor een beursgang te verwezenlijken. Beursnotering staat op een laag pitje omdat grootaandeelhouder Stichting Het Parool reserves heeft.

Voor een topdeal die De Telegraaf op achterstand zet zal de Stichting wel te porren zijn. Zoniet, dan dreigt Smaling gewoon met aftreden. En het geld? ING, financier van de overname van NDU, staat weer klaar. Voor ING-bestuurder en PCM-commissaris Rinnooy Kan de kans om in de voetsporen te treden van zijn legendarische voorganger Jacobs en topman van ING te worden.