LITERATUUR

Kees Stip: Het Grote Beestenfeest. Bert Bakker, 262 blz. ƒ19,90

Verzamelbundel met alle zeshondervijftien dierenversjes die Kees Stip, onder de naam Trijntje Fop, tussen 1955 en 1985 schreef, vermeerderd met dertien nog ongebundelde gedichten. De gedichten, overgezet in de toen geldende voorkeurspelling zijn alfabetisch gerubriceerd.

Simon Carmiggelt: Dag opa & Oude mensen. We leven nog & Later is te laat. Mooi weer vandaag & Fluiten in het donker.De Arbeiderspers, ƒ34,90 per deel.Drie nieuwe delen van de heruitgave van het complete werk van Simon Carmiggelt (1913-1987).

Hans Ulrich: De twintigste eeuw in een notendop. Prometheus, 160 blz. ƒ16,90

De belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen van de afgelopen honderd jaar, chronologisch beschreven vanuit een Europees perspectief. In dezelfde `notendop'-serie verschenen eerder deeltjes over de Nederlandse geschiedenis, de Nederlandse literatuur en over religie.

Patrick McCabe: Ontbijt op Pluto. Vert. Guido Golüke (Breakfast on Pluto). Atlas, 207 blz. ƒ39,90

`Breakfast on Pluto is een boek over versplinterde identiteit en ambivalentie, twee begrippen die de Ieren maar al te bekend voorkomen,' zei de Ierse schrijver Patrick McCabe (1955) in een interview in deze krant (19.6.98) over zijn toen net verschenen roman. Tegelijkertijd werd in Nederland de film The Butcher Boy, gebaseerd op een van zijn eerdere romans, uitgebracht. De hoofdpersoon in Ontbijt op Pluto is een in een bekrompen Iers dorp opgegroeide homoseksueel en travestiet, die na een verblijf als prostitué in Londen, terugkeert naar zijn geboortegrond en daar in een psychiatrische inrichting wordt opgenomen.

Het boek werd, evenals The Butcher Boy zes jaar geleden, genomineerd voor de Booker Prize.

Ruth Rendell: Vermist. Vert. N. Brink-Wessels (No More Dying Then), Het Spectrum, 248 blz. ƒ25,-

Een inspecteur Wexford-mysterie uit 1971 waarin speurdersduo Wexford en Burden op zoek gaan naar twee verdwenen kinderen. Over deze min of meer tradionele detectiveserie, waarmee Ruth Rendell indertijd haar naam vestigde, zei de schrijfster in een interview in deze krant: `Ik heb de neiging om de Wexford-boeken te gebruiken om mijn onvrede over bepaalde zaken te uiten.' (CS 15.6.90)

John Updike: Dromen over Golf. Vert. Ed van Eeden en Robert Dorsman, 216 blz. ƒ34,90

Notities van Pullitzer Prize winnaar John Updike (1932) over slecht golven, golf als filosofie en levenshouding, de kameraadschap die deze sport met zich meebrengt, alsook de enorm toegenomen populariteit. En dit zijn nog maar enkele van vele dimensies die bij Updike aan bod komen.

Ethan Coen: De poorten van Eden. Vert. Sjaak de Jong (Gates of Eden), Prometheus, 245 blz. ƒ34,90

Deze verhalenbundel is het literair debuut van Ethan Coen, die samen met zijn broer Joel bekendheid kreeg als scenarioschrijver en producent van films als The Big Lebowski en Fargo (met een Oscar voor het beste filmscript). `Die verhalen maken indruk waarin een reëel gegeven absurde, surrealistische trekjes krijgt. De trefzekere manier waarop het bestellen van een omelet in een diner tot een schrijnend existentieel drama wordt gemaakt, doet niet alleen uitzien naar zijn nieuwe film.'

(Bas Heijne, Boeken 6.11.98)

Judith Hermann: Zomerhuis, later. Vert. Joke Gerritsen, Prometheus,

153 blz. ƒ29,90

Verhalenbundel van Judith Hermann (1970) waarin de personages niet meer dan toeschouwers van hun eigen leven zijn. Terugkerende thema's zijn onder meer: liefde en vergankelijkheid. `Als het debuut van een achtentwintigjarige is het meer dan een knappe literaire prestatie: het is het rake portret van een stel vage, half-existerende mensen.' (Anneriek de Jong, Boeken 12.2.99)