Vakantie in de ruimte

Onlangs leek heel even de wens van een aantal ruimtefanaten in vervulling te gaan. De Russische regering wilde het ruimtestation Mir in de atmosfeer laten verbranden, tenzij particulieren alsnog met geld over de brug zouden komen. De autoriteiten hadden een speciale bankrekening voor de Mir geopend. Aanvankelijk hadden zij hun hoop gericht op rijke particulieren. In ruil voor financiële steun zouden zij een week aan boord van het ruimtevaartuig blijven. Een Britse zakenman zou een aantal maanden terug 100 miljoen dollar hebben toegezegd, maar dat geld is nooit gestort. De Mir blijkt ook als toeristische attractie geen succes.

In de toekomst moet het echter niet zo moeilijk zijn een reisje naar een ruimtestation te boeken. Op een eerder dit jaar gehouden International Symposium on Space Travel in Bremen werd nog eens een lans gebroken voor ruimtetoerisme. ,,Mensen nemen het idee nu in elk geval serieus'', zegt Tom Rogers van de Space Travel Association. Hij wijst op de scheepvaart die aan het einde van de achttiende eeuw van vrachttransport op het toerisme overschakelde. Aan belangstelling is in elk geval geen gebrek, zo blijkt uit onderzoek. Dertig procent van de Amerikaanse bevolking heeft drie maanden salaris over voor een ruimtevakantie.

Ze zullen alleen nog even geduld moeten hebben. Hoewel de ruimtevaartorganisaties NASA en ESA wel onderzoek hebben verricht naar ruimtetoerisme, hebben zij nog geen concrete plannen voor commerciële vluchten.

Het zijn hoofdzakelijk particuliere organisaties die dergelijke plannen koesteren. Met name Japanners zien er wel brood in. Die willen uiteindelijk acht ruimtevaartuigen per jaar bouwen waarmee toeristen zullen worden vervoerd. Een jaar of wat geleden onthulde de Japanse Shimizu Corporation al eens plannen voor de bouw van een ruimtehotel, dat omstreeks 2015 moet worden geopend. Speciale, herbruikbare ruimtevaartuigen die kunnen stijgen en landen als een normaal vliegtuig zouden 120 personen naar het hotel kunnen vervoeren.

Het verticaal stijgende en landende Japanse vaartuig Kankoh-maru heeft een capaciteit van ongeveer zeventig stoelen. Dit ruimtevliegtuig doet er vier uur over om 250 mijl te overbruggen. De ruimtetochtjes moeten 10.000 tot 20.000 dollar gaan kosten.

Verschillende organisaties proberen nu alvast geld in te zamelen voor toekomstige ruimtereizen. Een organisatie genaamd Mayflower hoopt met 2.000 leden die elk 5.500 dollar moeten betalen een ruimtevaartuig te bouwen dat vanaf water gelanceerd zal worden. Zegrahm Space Voyages uit Seattle accepteert reserveringen van 98.000 dollar per persoon voor de nog te bouwen ruimteveer Space Cruiser. Het Artemus Project wil zelfs een hotel op de maan neerzetten. Artemus probeert Hollywood te interesseren voor het project, want voor de amusementsindustrie is aanzienlijk meer geld beschikbaar dan voor ruimte-onderzoek. Het budget van Disney was een aantal jaren geleden viermaal zo hoog als dat voor het Internationale Ruimte Station.

Particuliere investeerders lopen echter nog niet echt warm voor het idee. In de jaren tachtig probeerde T.C. Swartz uit Seattle particulieren al eens te interesseren voor een ruimtereis. Verschillende mensen stortten geld, maar toen de Challenger verongelukte, was het enthousiasme snel voorbij. Toch denkt de voormalige astronaut Buzz Aldrin dat ruimtetoerisme toekomst heeft. ,,De sensatie die wij als astronauten in de ruimte ervaren, is zeer beslist voor meer mensen weggelegd.''

Informatie op Internet:

www.bristolspaceplanes.

com/projects/images/

spacebus_lg.gif

www.bristolspaceplanes.

com/projects/images/

scender_lg.gif

www.spacevoyages.

com/images.html