Een uitermate rustig schooljaar

Waren sommige schoolagenda's vorig jaar ronduit shockerend van inhoud, dit jaar kunnen ouders van pubers gerust zijn: Jip en Janneke en Peter Rabbit scoren hoog als agenda-thema. Braafheid troef.

`Bij ons op school is de Jip en Janneke-agenda van de Hema heel hip'', zegt Joyce (15) uit Leeuwendorp. ,,Bijna iedereen heeft hem''. Ook Joyce heeft hem net gekocht. Haar vriendin Marije (14) uit Goes had hem al. Ze zijn samen drie dagen op tienertoer en neuzen rond in de Amsterdamse Bijenkorf. ,,Ik koop die agenda niet om erbij te horen, want daar heb ik schijt aan'', zegt Marije. ,,Ik vind hem gewoon heel leuk''. Joyce: ,,Ik ben gek van Jip en Janneke. Ik heb ook een Jip en Janneke-dekbedovertrek, een Jip en Janneke-pyama.''

Het aanbod van schoolagenda's wordt elk jaar groter. Scholieren kunnen kiezen uit meer dan honderd exemplaren in alle soorten en maten. Voor elk type scholier een agenda, lijkt het. En het komt er nauw op aan de juiste te kiezen, want het imago van de agenda moet een heel schooljaar mee.

Ouders en leraren, die vreesden dat de inhoud van de agenda's elk jaar ruiger wordt, kunnen opgelucht ademhalen. Op de agenda-afdelingen van de warenhuizen is braafheid en truttigheid troef. Je kunt het je nauwelijks voorstellen, maar veel pubers starten het komend schooljaar met een agenda van Bert en Ernie, Nijntje of Peter Rabbit.

Ook de speciale meisjesagenda's zullen hoogstens aanstootgevend zijn voor hardcore feministen. Voel je mooi! staat er in de roze Yes Beauty-agenda. ,,Zet gerust je tanden in een bananensoes (...) Een beetje ronder mag best, als je je maar goed voelt in je lijf.'' Die pagina wordt opgesierd met een superslank model, net als overigens de rest van de agenda. In de Miss Avantgarde agenda moet het huiswerk genoteerd worden op pagina's met als achtergrond sexy of sportieve, maar immer lachende jongens en meisjes. Als extra service wordt bij elke dag aangegeven hoeveel nachtjes het nog slapen is tot het millennium.

De populaire O'Neill-agenda – op verschillende plaatsen al uitverkocht – staat vol foto's van snowboardende, skiënde en surfende sporters, in O'Neill-sportkleding uiteraard. The Next Generation-agenda moet het ook hebben van sport, bij voorkeur van ,,the extremes'', dus auto- en motorcrossen, skaten en waterskiën. Omdat de agenda's ook in het buitenland worden gedistribueerd is alle tekst viertalig. Goed voor de talenkennis wellicht.

Zelfs in de wat stoerdere agenda's valt nauwelijks een onvertogen woord. Op de cover van de Break Out!-agenda een veelbelovende foto van een hossende en feestende menigte. Binnenin wat plaatjes van popsterren en een paar testjes om jezelf beter te leren kennen: `Ben jij een feestbeest?' `Hoe goed kun je zoenen?' De Thunderdome-agenda heeft op sommige pagina's wat bliksemschichten, maar is verder weinig opwindend. De schoolgaande gabbertjes moeten het doen met een handvol korte interviews met DJ's en wat stukjes over hardcore in Nederland en het buitenland.

Een absolute rage, zo wordt door verschillende cassières beaamd, zijn de organisers. De inhoud is vrij sober en praktisch gelijk aan de volwassen-organisers, al zijn de tabbladen vrolijk gekleurd. Maar de organisers zijn zo populair wegens de omslag, die in talloze variaties te krijgen is. Er zijn er van nep tijger-, luipaard-, zebravel, of zeer harige varianten van een soort pluche in alle kleuren van de regenboog – van pastel tot fluoriserend. De agenda's lijken wel drie keer zo groot als het werkelijke formaat door al dat haar. Ook zijn er organisers met een sportieve omslag te verkrijgen van een soort duikpakstof, vrolijk afgebiest en met een flinke drukknoop.

Volgens Hilde uit Breezand en Patricia uit Bovenkarspel (beiden 15) kopen voornamelijk meisjes een harige organiser. Ook zij zijn op zoek naar een mooi exemplaar, maar kunnen niet kiezen. Patricia vindt het panter- en tijgerbont ,,te ordi''. Ze wil eigenlijk appelgroen, maar die is nou net niet te vinden. Hilde twijfelt tussen een paarse en een rode. Ze vinden allebei de organiser heel handig omdat er zoveel inpast. Niet wat betreft huiswerk, maar ze willen er zelf van alles inplakken. Geen plaatjes van popsterren, maar foto's van zichzelf en van vriendinnen, zegt Hilde. Patrica maakt voor één beroemdheid een uitzondering: ,,Alleen Marco Borsato komt er bij mij in.''

De prijzen van de schoolagenda's variëren van ƒ9,95 tot ƒ19,95. Ze zijn te koop bij de Bijenkorf, Vroom en Dreesman, Hema en diverse boekhandels.