Bod Belgisch Delhaize op winkelketen VS

Het Belgische supermarktconcern Delhaize `De Leeuw' heeft een bod uitgebracht van 3,6 miljard dollar (7,4 miljard gulden) op de Amerikaanse supermarktketen Hannaford. Het Nederlandse Ahold, dat ook heeft onderhandeld, wilde niet zoveel betalen.

Het is voor het eerst dat de prijs voor een grote supermarktketen hoger is dan de jaaromzet. De koers van de Amerikaanse dochter van Delhaize, Food Lion, daalde gisteren met 20 procent na het nieuws. In Brussel daalde de koers van Delhaize met 1,7 procent. Door de overname wordt Delhaize Food Lion de zesde supermarktketen van de VS met een omzet van 13,5 miljard dollar (22,7 miljard gulden). Het Nederlandse Ahold neemt de vijfde plaats op de ranglijst in met een omzet van 20 miljard dollar.

Delhaize is bereid 79 dollar per aandeel te betalen voor Hannaford, bijna dertig keer de winst die deze keten dit jaar hoopt te behalen. Volgens Amerikaanse bronnen had Ahold niet meer dan 3,1 miljard dollar voor Hannaford over. Ook Kroger en Safeway, beiden groter dan Ahold, zouden een bod hebben uitgebracht.

Volgens een woordvoerder heeft Ahold een bod uitgebracht dat voldeed aan de eigen criteria voor de groei van de winst per aandeel. ,,Maar dat lag lager dan het bod van Delhaize.'' Volgens Ahold blijven er nog genoeg andere aantrekkelijke overnamekandidaten over met een omzet van ten minste 3 miljard dollar. In maart kocht Ahold voor 3,5 miljard gulden Pathmark, een keten rond New York.

Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers noemde gisteren de overname ,,een van de duurste in Amerika''. Maar de hoge prijs is volgens hem gerechtvaardigd omdat Hannaford ,,een juweeltje'' is en Delhaize in de VS goed aanvult. De supermarkten van Food Lion zijn geconcentreerd in het zuidoosten van de VS, die van Hannaford in het noordoosten. Volgens Beckers was Hannaford voor Delhaize interessanter dan voor Ahold. De supermarktformules van Delhaize zouden beter bij die van Hannaford passen.

Hannaford heeft 152 supermarkten in acht Amerikaanse staten. De keten behaalde vorig jaar een omzet van 3,3 miljard en een nettowinst van 95 miljoen dollar.