Atag wil weer een compact bedrijf worden

Atag zit in de problemen. De producent van keuken- en verwarmingsapparatuur uit Ulft moet fors reorga- niseren. De zoektocht naar een internationale partner is daarom – tijdelijk – opge- schort.

In zijn vijftigjarige bestaan heeft Atag in Ulft, producent van keuken- en verwarmingsapparatuur, wel florissantere jaren gekend. Nadat in juli al een verlies van twaalf miljoen gulden moest worden gemeld over het eerste halfjaar, kwam de top van het bedrijf gisteren met de mededeling dat er 300 tot 350 arbeidsplaatsen worden geschrapt. Voor het eerst in het bestaan van Atag worden gedwongen ontslagen daarbij ,,niet uitgesloten''.

De problemen worden met name veroorzaakt, zo zegt financieel directeur A. Verheul, door tegenvallende verkopen in de keukengroep die driekwart van de omzet van Atag voor zijn rekening neemt. Gedurende lange tijd groeide deze markt met vijf tot acht procent per jaar. In de budgettering voor dit jaar was het bedrijf uitgegaan van ,,de nul-situatie'', na een groei van 8 procent over 1998. Maar er werden veel minder keukenapparaten verkocht: in het eerste halfjaar daalde de verkoop in de hele markt met 6 procent. Atag verkocht 4 procent minder. Dat was de eerste tegenvaller.

De tweede tegenvaller is de - vrijwel continue - slechte marktontwikkeling in Duitsland, waar Atag, met onder andere de dochters Seppelfricke en Foron, een derde van zijn omzet (vorig jaar 803 miljoen gulden) vandaan haalt. ,,Elk jaar denken we dat het dieptepunt is bereikt, en elk jaar zien we een verdere terugval'', aldus Verheul. Over de eerste zes maanden werd er opnieuw 10 procent minder omgezet, en een verbetering van de markt is nog altijd niet in zicht. Datzelfde geldt overigens voor Nederland, waar volgens Verheul de markt de komende anderhalf jaar niet zal aantrekken.

Het bedrijf in Ulft, in 1948 opgericht als `Atag Apparatenfabriek', telt zo'n 3.000 medewerkers. Daarvan werken er 1.200 in Nederland; de overige medewerkers zijn actief in Duitsland en in Hongarije. Atag is al enkele jaren bezig de koers van het bedrijf bij te stellen. Zo is onder meer de productie van de vier locaties in de Achterhoek overgebracht naar een centrale locatie in Lichtenvoorde. Atag kwam in '98 uiteindelijk uit op een netto-winst van nul gulden.

Nadat de verliescijfers over het eerste halfjaar begin juli werden bekendgemaakt stapte topman R. Vermeulen op. Hij had een ,,verschil van mening over de te volgen koers'' met de raad van commissarissen. President-commissaris (en voormalig bestuursvoorzitter) H. Manschot treedt sindsdien op als ,,gedelegeerd commissaris''. Hij zal de komende weken het reorganisatieplan in detail uitwerken. Duidelijk is al wel dat de ontslagen zowel in Nederland als in Duitsland zullen vallen. ,,Het gaat daarbij nadrukkelijk niet om medewerkers van de productie, maar om arbeidsplaatsen in de overhead van productie en het hoofdkantoor.'' Het personeel zal naar verwachting in oktober te horen krijgen wie mag blijven en wie weg moet.

Het zal in het reorganisatieplan vooral gaan om het terugdringen van de kosten, o.a. door het samenvoegen van locaties. Ook zal Atag het ,,product-assortiment'' eens goed bekijken. ,,Hebben onze klanten wel behoefte aan ons brede palet van producten? Of kunnen we met minder producten toe? Dat zou leiden tot minder voorraden en tot minder kapitaalbeslag.''

Atag moet weer een ,,compact bedrijf'' worden, meent Verheul.

Het Ulftse bedrijf is - ook al jaren, overigens - op zoek naar een Europese partner, ,,een Atag-achtige, kleine speler, die sterk is op een locale markt''. Die zoektocht wordt tijdelijk onderbroken. ,,We moeten nu eerst ons eigen huis op orde brengen, daarna kunnen we weer op zoek. De prioriteit ligt nu bij Atag.''