KLM houdt vast aan Continental

De KLM geeft het streven om de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental toe te voegen aan de alliantie Wings nog niet op. Dat zegt een woordvoerder van de KLM in een reactie op het bericht uit luchtvaartkringen van gisteren dat er een stevig meningsverschil is gerezen tussen de twee maatschappijen.

Continental wil graag toetreden tot Wings, mede omdat deze maatschappij al samenwerkt met Northwest Airlines en met Alitalia, beide eveneens partners van de KLM. Een `wereldalliantie' als Wings levert aanzienlijke kostenbesparingen en groeikansen op. Maar Continental voelt niets voor het delen van de inkomsten die alliantiepartners binnenkrijgen door op bepaalde routes samen te werken. Northwest, Alitalia en de KLM doen dat wel.

Het Amerikaanse bedrijf vergelijkt de allianties die tot nu toe zijn gevormd en constateert dat noch Online (British Airways en American Airlines), noch Star (Unites Airlines, Lufthansa, SAS, Air Canada, het Braziliaanse Varig en Thai Airways) doen aan deling van de inkomsten. Continental acht dat ook voor Wings niet nodig. In het jaarverslag van Continental over 1998 wordt wel de samenwerking met Northwest, Alitalia en andere maatschappijen geroemd, maar de KLM en Wings is er niet in te vinden.

Woordvoerder Peter Wellhüner van KLM ontkent het meningsverschil niet, maar zegt: ,,Wij gaan er nog steeds vanuit dat Continental meedoet. Onze samenwerking met Northwest en Alitalia is de meest intensieve en vergaande die er nu in de luchtvaartindustrie bestaat. Het spreekt vanzelf dat er voor aansluiting van zo'n alliantie vele besprekingen nodig zijn. Kijk maar hoelang het heeft geduurd voor de joint ventures met Alitalia effectief werden. Dat punt is nu bereikt. Wij hebben een aantal voorbesprekingen met Continental achter de rug, maar onderhandelingen zijn nog niet gevoerd.''

In december 1997 tekenden KLM en Alitalia een eerste akkoord: het memorandum of understanding (MOU) en pas op 30 juli van dit jaar werd de definitieve overeenkomst, het Alliance Setllement Agreement getekend. Daarin is ook een formule voor winstdeling vastgelegd.

Woordvoerder S. MacBritton van Continental zegt dat zijn maatschappij het niet opportuun vindt om nu op het bericht over het conflict in te gaan.