INTERACTIEVE VORMEN

Amerikaanse bedrijven zijn al behoorlijk op dreef met e-commerce. De succesformule van Internetboekhandel Amazon.com werd razendsnel nagevolgd en bij vrijwel elke Amerikaanse bank kun je inmiddels via het Net bankieren. In Nederland en Europa moet de elektronische handel nog op gang komen. Maar binnen drie jaar gaat dat gebeuren, voorspelt hoogleraar e-commerce en voormalig Philips-topman Roel Pieper. Direct contact tussen producent en klant, bestellen op maat, een hele collectie bekijken, persoonlijk advies wanneer en hoe je maar wilt – mogelijkheden zijn er voldoende.

De Amerikaanse site Fabric8 geeft goede voorbeelden. Hier bieden kleine, zelfstandige ontwerpers hun producten aan en communiceren ze met de klant. Kleding (van Sui Generis) wordt perfect op maat geleverd nadat de gebruiker via een eenvoudig stap-voor-stapsysteem zijn afmetingen heeft verstrekt. Ringen van Jigowat kun je op het scherm samenstellen uit de beschikbare onderdelen en kleuren. Zelf iets heel anders bedenken mag ook; van interactie worden beide partijen wijzer.

In Nederland pioniert de Rabobank op het web. Hun ontwerpers hebben goed begrepen dat de mogelijkheid alleen niet voldoende is, ook al wordt die geboden in een heldere, aangename vormgeving. Wanneer alle banken hun klanten online bankieren bieden - en daar wordt hard aan gewerkt - zullen het toch weer de service en de extra's zijn die de klanten binden. Daarom is een aantal extra opties toegevoegd. Zo krijgen klanten bericht van geplaatste orders via e-mail of GSM, kunnen ze een op hun persoonlijke voorkeuren toegesneden nieuwsselectie ontvangen en met behulp van een speciaal programmaatje zelf berekenen of `een droomhuis' tot hun mogelijkheden behoort.

(tekst Ineke Schwartz, beelden www.fabric8.com en www.rabobank.nl, montage Marcel de Lange)