Banken bundelen systemen chipkaart

De Nederlandse banken hebben een akkoord bereikt over bundeling van de twee chipkaartsystemen, zo hebben ze gisteren bekendgemaakt. Ze hopen daarmee het gebruik van de weinig populaire `elektronische portemonnee' een nieuwe impuls te geven.

De gezamenlijke banken, exclusief Postbank, exploiteren sinds vier jaar de zogeheten Chipknip, bedoeld voor het verrichten van kleine betalingen. De Postbank, in samenwerking met KPN, heeft haar klanten voorzien van zogenoemde Chippers. In beide systemen hebben de banken vele miljoenen guldens geïnvesteerd.

Winkeliers klagen erover dat twee afzonderlijke, dure systemen nodig zijn voor acceptatie van beide kaartsoorten. De Consumentenbond noemt de huidige chipkaartstructuur ,,verwarrend en onoverzichtelijk''.

De banken zullen de betaalautomaten in winkels vanaf september geschikt maken voor zowel Chipknip als Chipper. De consument kan daardoor straks met één van beide kaarten bij alle automaten terecht. Winkeliers hebben nog maar één abonnement en één terminal nodig voor de verwerking van de betalingen. De aanpassing van de automaten moet binnen een jaar klaar zijn.

Werkgeversorganisatie MKB-Nederland, waarbij veel detaillisten zijn aangesloten, noemt de verandering een stap in de goede richting. ,,Maar het blijft voor de ondernemer een onaantrekkelijk betaalmiddel. De consument vraagt er niet om en het blijft duur.''

De Consumentenbond is blij met de samenwerking van de chipkaartuitgevers. ,,Het had vanaf het begin zo moeten zijn.'' Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 70 procent van de houders zijn chipkaart nooit gebruikt. Inmiddels zijn ruim 19 miljoen chipkaarten in omloop.

Hoewel het aantal winkels dat de chipkaart accepteert toeneemt, maakt de consument er minder gebruik van. Volgens de Consumentenbond is het in 64 procent van de winkels mogelijk met de kaart te betalen. Ruim de helft ervan accepteert beide kaarten. Bij 8 procent is alleen de Chipper en bij 36 procent alleen de Chipknip bruikbaar.