Ruzie KLM-Continental over alliantie Wings

De KLM en de Amerikaanse luchtvaarmaatschappij Continental Airlines kunnen het niet eens worden over een nauwe samenwerking binnen de alliantie Wings. Dat heeft de Britse zakenkrant Financial Times vanochtend bericht. De KLM kon nog geen commentaar geven.

Net als tussen de KLM en haar partners Northwest Airlines en Alitalia streeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij met Continental naar een overeenkomst om de inkomsten uit het passagiersvervoer binnen Wings te gaan delen. Maar Continental wil niet verder gaan dan een lossere band met de Wings-partners: de deelnemers verkopen wel elkaars stoelen, maar de inkomsten van tickets blijven gescheiden.

Het standpunt van Continental is een bittere tegenvaller voor KLM, die eind juli met Alitalia een `bijna-fusie' overeenkwam. Met Northwest bestaat al een joint venture waarbij de inkomsten en exploitatiekosten op de transatlantische routes op 50:50 basis worden gedeeld.

In het jaarverslag over 1998-1999 werd die samenwerking nog omschreven als ,,de start voor een alliantie van ten minste vier deelnemers: KLM, Northwest, Alitalia en Continental.'' Na toetreding van Alitalia (die nu is geëffectueerd) is het volgens de KLM-directie ,,de bedoeling'' dat ook Continental zich aansluit. Continental werkt al samen met Northwest en heeft een sterke positie in het zuiden en oosten van de VS en in Latijns-Amerika. Als Continental niet meedoet Wings verzwakt en krijgt geen toegang tot Continentals overstapplaats Newark, bij New York.