NS frist trein-wc op

Na ruim anderhalve eeuw komt er een einde aan het lozen van menselijke ontlasting en wc-papier op het spoor. Door het aanbrengen van zogeheten bioreactoren onder de rijtuigen willen de Nederlandse Spoorwegen een einde maken aan deze ,,enigszins onsmakelijke, negentiende-eeuwse praktijk'', aldus een woordvoerder.

De NS heeft inmiddels de eerste exemplaren van de wc bij de Duitse firma Protec besteld. Begin volgend jaar beginnen de eerste experimenten. Het is de bedoeling de bioreactoren, die 25.000 gulden per stuk kosten, vanaf het jaar 2001 in te voeren op alle Intercity-rijtuigen. Alleen oude stoptreinstellen, die naar verwachting de komende jaren toch uit de roulatie zullen worden genomen, moeten het zonder de nieuwe technologie doen. In de reactor breken micro-organismen de ontlasting en het papier af, waarna er slechts water overblijft. Dit wordt gefilterd en op het spoor geloosd. Volgens de NS-woordvoerder is dat geen probleem omdat dat water van `zwemkwaliteit' is.

De Thalys-treinen tussen Amsterdam en Parijs zijn wel al verplicht uitgerust met een toilet met een biotank. Ook het rijtuig waarmee de koninklijke familie soms reist, is hiervan voorzien.