Heel erg trage gids

If it ain't broke, don't fix it. Deze wijsheid uit de automatiseringswereld kan veel ellende en geld besparen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een prima werkend computersysteem voor veel geld wordt ge-upgraded om vervolgens nooit meer zo goed te functioneren als voorheen.

Hoeveel de vernieuwing van de website van het telefoonboek van KPN Telecom heeft gekost, wil woordvoerder Michel Huber niet zeggen. Dat de nieuwe digitale telefoongids, die nu ruim twee weken in de lucht is, niet goed functioneert, is duidelijk. ,,We zijn er zelf ook niet tevreden over. De site voldoet niet aan onze eisen. Hij is te langzaam'', aldus Huber. Zelfs met een zeer snelle Internetverbinding is de gids nagenoeg onbereikbaar.

KPN heeft de site laten vernieuwen omdat het bedrijf behoefte had aan `een nieuw uiterlijk en nieuwe mogelijkheden', licht Huber toe. ,,De oude gids oogde wat achterhaald.'' De nieuwe versie geeft bedrijven de mogelijkheid meer informatie over zichzelf te presenteren.

Ook de vormgeving van het online telefoonboek is veranderd, volgens KPN, `flitsender' geworden. Op een donkerblauwe achtergrond staan, bijna onleesbaar, in donkergroen enkele aanklikmogelijkheden als `nieuws' en `informatie over adverteren'. Het zoekgedeelte is verdeeld in een roze bovenscherm (voor bedrijven) en een wit onderscherm (voor particulieren). De mogelijkheid om snel, zonder te bladeren, een telefoonnummer op te zoeken biedt de nieuwe site niet. Het zoekgedeelte valt van het beeldscherm af en verschijnt vaak pas na twee minuten in beeld. Het komt regelmatig voor dat het helemaal niet verschijnt. Time out, krijgt de surfer dan te zien.

Huber: ,,In principe is deze gids gebruiksvriendelijker, ook al lijkt dat momenteel niet zo omdat je er zo moeilijk doorheen komt.'' De site is zo langzaam `vanwege het schaarsteprobleem bij KPN Telecom'. ,,KPN kan zichzelf niet zomaar meer netwerkcapaciteit toebedelen.'' Terug naar de oude site, die prima functioneerde en volgens de berichten in discussieforums node gemist wordt, is niet mogelijk, zegt Huber. ,,We zijn nu allemaal slimmigheden aan het bedenken om de problemen op te lossen.'' Volgende week moet het allemaal in orde zijn.

(www.detelefoongids.nl)

    • Marie-José Klaver