Electronicareus Sony wil nog meer `inloopamusement'

Sinds juni is Sony's amusementscentrum in San Francisco open. Elders in de wereld moeten er meer komen: winkels, bioscopen, attracties, festiviteiten bij elkaar in één groot gebouw. En alles staat in het teken van Sony.

Sony spreekt liever niet van een winkelcentrum als het over Metreon gaat. Het enorme complex van het bedrijf in het centrum van San Francisco heeft vijftien filmzalen en een 3-D IMAX-theater, zeven restaurants, winkels, een enorme hal met videospelletjes en twee thema-attracties voor gezinnen.

,,Dit is geen winkelcentrum, het is een stedelijk amusementscentrum'', zegt Timothy Rodrigues van Sony Development. ,,We kijken naar mogelijkheden voor inloopamusement.''

Er wordt geen entree geheven voor Metreon, maar de attracties kosten geld. Voor Sony is Metreon, dat afgelopen juni openging, een experiment dat gericht is op versterking van de naam en de eigen producten.

Volgens de opzet gaat het om `de ervaring' die bezoekers hebben. Sony verkoopt geen attracties maar interactief amusement.

,,Je mag alles aanraken'', aldus Rodrigues. ,,Zelfs de restaurants hebben interactieve elementen.'' Sony hoopt op een paar plaatsen in de VS vergelijkbare complexen neer te zeten. In Berlijn, waar Sony een nieuwe vestiging bouwt, en in Tokio treedt Sony op als adviseur van Metreonachtige amusementscentra.

Het Metreon (metropolis=stad, eon=ruimte) in San Francisco is kolossaal. Aan de buitenkant vanaf de straat ziet het gebouw er massief uit en enigszins ontoegankelijk. De open zijde van Metreon kijkt op de Yerba Buena Gardens en heeft terrassen op drie niveaus. Op de begane grond zijn winkels, op de tweede verdieping zijn attracties en een grote amusementshal, alle bioscopen hebben hun ingang op de derde verdieping en op de vierde zijn weer attracties.

Op alle verdiepingen zijn restaurants maar Sony heeft al het fast food geweerd. ,,We willen wel snelle bediening maar geen fast food'', aldus Rodrigues. ,,We hebben daarom bekende restaurants in de stad gevraagd om hier een filiaal te openen. Dat is een groot succes.'' Op de begane grond zijn vlak bij elkaar het Buckhorn, het Firewood Cafe, Longlife Noodle/Jook Joint en Sanraku.

Metreon wordt wel gezien als het antwoord van Sony op de zogeheten Gameworks-vestigingen van DreamWorks SKG, de studio van Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen. Gameworks is een keten van video-arcades die fatsoenlijk amusement wil bieden.

Sony, dat eigenaar is van de Columbia filmstudio's, zou ook aan klantenbinding met jongeren willen doen, net zoals Gameworks, door het openen van Metreons. Sony ontkent dit.

,,Metreon staat geheel op zichzelf'', aldus Rodrigues. ,,Het is geen antwoord op iets of hoogstens op wat wij zien als de behoefte van onze consumenten. Het enige wat we willen bereiken is dat mensen uit hun huizen komen en zich hier amuseren.'' Sony wil ook zijn eigen consumentenelectronica onder de aandacht brengen. Het nieuwste model Playstation staat er maar ook cd-spelers en grootbeeld-tv's.

Metreon heeft drie originele attracties die gericht zijn op kinderen en jongeren. De `Airtight Garage' is een grote hal waar de aanblik en de beelden zijn geënt op het werk van Moebius, het pseudoniem van de Fransman Jean Jarreau. Tientallen videoschermen bieden toegang tot een spel, Quaternia, waar iedereen aan meedoet

In de hoek is ook de mogelijkheid tot virtueel bowlen op grote beeldschermen.

Elders is `The Way Things Work', een attractie die gebaseerd is op een bekend Amerikaans boek dat uitlegt hoe simpele mechanismen, zoals de rits en de veer van een balpen werken.

Een ander kinderboek, `Where the Wild Things Are' vormde eveneens de inspiratie voor een attractie. Bezoekers kunnen voor 17 dollar een kaartje kopen dat toegang biedt tot twee attracties en 800 punten geeft voor het doen van spelletjes.

,,Hoeveel punten heb je nog'', vraagt Laura Patriarca aan haar zoontje. ,,Kun je met honderd punten nog iets doen? We gaan niet bijkopen.'' Patriarca is met twee zoontjes in Metreon en vindt het erg leuk voor kinderen. Ze woont een stukje buiten de stad maar het is leuk om voor een dagje uit naar Metreon te komen.

,,Ik had mijn punten al verspeeld maar heb net wat nieuwe gekocht'', zegt Justin Jeffries (16), die Quaternia aan het spelen is. Jeffries woont in de omgeving van San Francisco en is voor het eerst in Metreon.

Hij is samen met zijn ouders en zijn zusje. ,,Ik doe veel videospelletjes, ook op Internet'', zegt Jeffries. Het concept van de zogeheten networking games, waarbij iedereen aan één groot spel meedoet is hem vertrouwd. ,,Ik vind het hier erg leuk'', zegt hij.

Eveneens op de tweede verdieping is Microsoft SF, de enige eigen winkel die het bedrijf van Bill Gates heeft. De produkten van de softwaregigant liggen er, maar ook wat andere toepassingsprograma's voor Windows, zoals het anti-virusprogramma van Norton. Een Microsoft-mok kost maar liefst 16 dollar, hoewel Bill Gates er niet eens uit heeft gedronken. Een doosje paperclips is vijf dollar, evenals een onooglijk notitieblokje.

Buiten op het terras zit Barbara Powell (19) een sigaretje te roken. ,,Ik ben hier wel naar de film geweest, naar de Microsoftwinkel en naar de Wild Things'', zegt ze. ,,Ik werk hier in the Night Kitchen.'' De Night Kitchen is een diner op de bovenste verdieping. Powell, die Iers is, vindt de sfeer heel prettig. ,,Iedereen is erg vriendeijk en ze betalen best goed. Veel vrienden van mij werken hier ook.''

In zes weken heeft het Metreon al 1 miljoen bezoekers getrokken, meer dan was verwacht. Metreon wil bewust alle leeftijden bereiken. De attracties mogen dan vooral voor kinderen zijn, de bioscopen en de restaurants trekken jan en alleman.

Het is ook zeker de bedoeling dat de klandizie voor de helft uit de plaatselijke bevolking bestaat – mensen moeten terugkomen. ,,We organiseren thee voor ouderen, avonden voor alleenstaanden en ouders kunnen ruimtes huren voor kinderpartijtjes'', zegt Rodrigues. ,,We gaan cursussen organiseren, er treden bands op en zaterdag is een Playstation-dag voor liefhebbers. Op 1 januari houden we een groot Millenniumfeest.''

Parkeren is een groot probleem. San Francisco heeft in het centrum in een paar jaar een nieuw conventiecentrum, een museum voor moderne kunst en een park gekregen. De gemeente verbiedt echter het bouwen van nieuwe parkeergarages om het autogebruik terug te dringen.

De Sony-woordvoerder dreunt onmiddellijk op dat er achtduizend parkeerplaatsen zijn in een straal van vijfhonderd meter maar Sony kan er verder ook niets aan doen.