DIE WOCHE

In Duitsland staan vier miljoen werklozen geregistreerd, terwijl er 180.000 vacatures zijn waarvoor geen geschikte mensen zijn te vinden. Volgens een schatting van het Duitse Bureau voor Beroepsonderwijs zal dat aantal volgend jaar oplopen tot 300.000. De vacatures, zo schrijft het weekblad Die Woche, doen zich voor in de zogenaamde groene sector, bijvoorbeeld milieutechniek, in de voedingssector, en in de gezondheids- en fitness-sector. Maar de meeste onvervulbare vacatures zijn er in de multimediabranche.

In de Verenigde Staten, het land van de cyberspacepioniers, was het Internet goed voor het ontstaan van 1,2 miljoen nieuwe arbeidsplaatsen, meldt het blad op gezag van een gezamenlijk onderzoek van de Universiteit van Texas en de netwerkspecialist Cisco. De komende twee jaar zal het Duitse aandeel in de elektronische handel via Internet stijgen van 2,9 miljard tot 27,8 Mark. Maar ondertussen blijft de economie gevangen in een gat dat bestaat uit het onvermogen het Internet goed te gebruiken. Geld en ideeën zijn er genoeg, maar opleidingsmogelijkheden en voldoende geschikt personeel ontbreken. Een betrekkelijk klein bedrijf als het Düsseldorfse Detron Communication Services kan aanstonds 150 mensen plaatsen, maar weet ze niet te vinden ondanks aggressieve campagnes in verschillende landsdelen. Ook IBM Duitsland is niet in staat om jaarlijks de 2000 mensen te vinden voor wie de onderneming een baan heeft.

De arbeidsbureaus laten het afweten, omdat ze niet weten waar de tekorten precies liggen, laat staan dat ze de vakeisen voor de betreffende functies kennen. Dat is ook niet gemakkelijk want vaak weten de medewerkers zelf niet welke functie ze bekleden, zo dynamisch is de wereld van de informatietechnologie. Volgens het blad zit er niets anders op dan dat de ondernemingen zelf de opleiding van geschikte kandidaten ter hand nemen.

Het weekblad Die Woche is verkrijgbaar in de kiosk.

www.woche.de