VNU koopt Amerikaans mediabedrijf

Uitgever VNU koopt voor omgerekend 5,7 miljard gulden het Amerikaanse mediabedrijf Nielsen Media Research. De Nederlandse uitgever overweegt daarnaast zijn regionale kranten te verkopen.

Dat is vanmorgen bekendgemaakt. Nielsen Media registreert in de Verenigde Staten kijkcijfers van tv-programma's. Het heeft op deze markt een dominante positie. Volgens bestuursvoorzitter J. Brentjens van VNU past de overname van Nielsen in de stelselmatige expansie van het bedrijf op de markt voor bedrijfs- en marketinginformatie.

VNU maakte vanmorgen tevens bekend dat het de strategische positie van de divisie dagbladen gaat onderzoeken. Brentjens erkent dat verkoop daarbij ,,een serieuze overweging'' is. ,,We hebben goed geloof in de functie van het medium (kranten, red.), maar de vraag is hoe breed je wil zijn'', aldus Brentjens vanmorgen.

Het afstoten van de dagbladendivisie strookt volgens Brentjens met het streven van VNU minder afhankelijk te worden van advertenties. De inkomstenstroom uit advertenties in dag- en weekbladen fluctueert met de bewegingen van de economie.

Op de Amsterdamse beurs hebben beleggers vanmorgen enthousiast gereageerd op de overname. Het aandeel VNU noteerde ruim vijf procent hoger op meer dan 37 euro. Financieel analisten zijn overwegend positief, maar merken op dat een hoge prijs wordt betaald. Volgens bestuursvoorzitter Brentjens is het bedrag dat VNU betaalt voor de inkomsten- en winststroom van Nielsen Media Research echter vergelijkbaar met eerdere overnames van concurrenten als Elsevier en Pearson.

Nielsen heeft volgens Brentjens op de Amerikaanse markt voor kijkcijferonderzoek een positie waar niemand omheen kan. Pogingen om in de Verenigde Staten een concurrent van Nielsen op te zetten zijn volgens de bestuursvoorzitter keer op keer mislukt.

VNU biedt 37,75 dollar per aandeel voor Nielsen Media, een bedrijf dat in oktober 1996 werd afgesplitst van marktonderzoeker AC Nielsen. Het bod gaat aanstaande vrijdag in en is twintig dagen geldig. Nielsen Media behaalde in 1998 een omzet van 402 miljoen dollar met 3.300 werknemers. De nettowinst bedroeg over dezelfde periode 54,7 miljoen dollar. Nielsen heeft niet alleen een dominante positie in de meting van kijkcijfers op tv, maar werkt ook aan de opbouw van een onderzoeksafdeling voor Internetgebruik.

De divisie marketing en zakelijke informatie is uitgegroeid tot een belangrijke pijler van VNU. Meer dan veertig procent van de winst van het bedrijf wordt met deze activiteiten behaald. De acquisitie van Nielsen is de grootste van VNU sinds het bedrijf in 1997 ITT World Directories overnam, in Nederland uitgever de Gouden Gids.

VNU had in 1998 op de krantenmarkt een aandeel van 18 procent. In het zuiden van Nederland ligt het marktaandeel van de uitgever veel hoger. Binnen Nederland zijn er volgens financieel analisten drie kandidaten om de krantenactiviteiten van VNU over te nemen: Wegener/Arcade, PCM (uitgever van onder meer NRC Handelsblad) en De Telegraaf.

De Telegraaf is de meest voor de hand liggende kandidaat, omdat het beschikt over ruime financiële middelen en sterk geïnteresseerd is in de uitbouw van zijn positie op de regionale dagbladenmarkt in Zuid-Nederland.

Wegener/Arcade geeft evenals VNU prioriteit aan de markt voor zakelijke- en bedrijfsinformatie terwijl PCM met een overname boven een landelijk marktaandeel van eenderde uit zou komen. Dit zou op bezwaren kunnen stuiten bij de Nederlandse mededingingsautoriteiten.

De markt voor marketinginformatie van bedrijven groeit volgens VNU sterk.