VNU geeft ook kranten uit

De Nederlandse uitgever VNU behoort met een omzet van ruim vijf miljard gulden en een nettowinst van 550 miljoen gulden tot de grootste uitgevers van Europa.

In Nederland is VNU vooral bekend als uitgever van de regionale dagbladen BN/De Stem Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, en dagblad De Limburger.

Daarnaast geeft VNU een reeks publieke tijdschriften uit waaronder Intermediair Cosmopolitan, Playboy, Libelle en Panorama. Andere belangrijke activiteiten zijn telefoongidsen, educatieve uitgaven en vaktijdschriften.

VNU is actief in vijftien Europese landen, de Verenigde Staten, Puerto Rico, India en Zuid-Afrika. Het concern verschaft werk aan ruim 14.000 mensen.

VNU is behalve uitgever ook werkzaam op verschillende terreinen van de zakelijke informatievoorziening. Daartoe heeft VNU in Europa onder de naam Claritas Europe sinds 1985 de meest ver reikende consumenten databases in de Europese markt opgebouwd. In de Verenigde Staten is Claritas al meer dan 25 jaar marktleider op het gebied van dergelijke consumentgerichte marketing.

De overname van Nielsen Media Research past goed bij de Amerikaanse activiteiten van VNU.

VNU Marketing Information Services verschaft, evenals Nielson, media-informatie zoals advertentiebestedingen op basis van kwalitatief bereiksonderzoek. Reclamebureaus en media-ondernemingen zijn de belangrijke afnemers.

De VNU-ondernemingen, die zich met deze activiteiten bezighouden, zijn Claritas, Competitive Media Reporting en The National Research Group. Marketingbureau SRDS is specialist in advertentie-informatie over verschillende soorten media.

Andere VNU bedrijven in de VS zijn de uitgevers BPI Communications en Bill Communications. BPI Communications verstrekt zakelijke informatie over muziek, film, entertainment, marketing & media en art & design. Bill Communications doet in informatie bestemd voor de restaurant- en voedingsmiddelensector, de gezondheidszorg en de beroepsbeoefenaars op het gebied van sales en marketing.